مراقبت بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

مراقبت بعد از ایمپلنت

در جراحی ایمپلنت، ریشه دندان‌ها با پایه‌های فلزی ساخته می‌شوند تا جایگزین دندان‌های آسیب‌دیده شوند که عملکردی بسیار شبیه به دندان‌های واقعی دارند. این جراحی نیز مانند هر جراحی دیگری نیاز به مراقبت‌ بعد از ایمپلنت دندان دارد که برای بهبود سریع بیمار ضروری است. لازم است بدانید که جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی باشد.

آیا تا به امروز جراحی ایمپلنت دندان داشته­اید؟ آیا با دندانپزشک خود در مورد وضعیت پس از آن صحبت کرده‌اید؟ به نظر شما بعدازاین جراحی چه باید کرد؟ شاید فکر کرده باشید به دلیل شباهت ایمپلنت به دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت خاصی ندارید، درست است که این شباهت کاملاً مشهود است اما درهرصورت برای جلوگیری از بروز مشکل نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید. در این مقاله قصد داریم شما را با مراقبت‌های بعد از ایمپلنت بیشتر آشنا کنیم.

نحوه انجام جراحی ایمپلنت چگونه است؟

ایمپلنت‌های دندانی از تیتانیوم خالص ساخته شده‌اند که با بدن انسان سازگار است. شکل آن مانند یک میله نازک است که در استخوان فک فرومی‌رود. امروزه گفته می‌شود که ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان‌های ازدست‌رفته است. نکته قابل‌توجه در مورد آن این است که اگر پس از قرارگرفتن در فک به‌درستی نگهداری شود، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.

برای سال‌ها، تنها گزینه‌های درمانی موجود برای افرادی که دندان‌های خود را ازدست‌داده بودند، بریج و دندان مصنوعی بود. در ادامه بهتر است بدانید انواع ایمپلنت‌های دندانی کدام‌اند؟ ایمپلنت اندوپوستال ایمپلنتی است که در استخوان قرار می‌گیرد، اما ایمپلنت زیر پروتز روی استخوان فک و زیر بافت لثه قرار می‌گیرد. امروزه دیگر از ایمپلنت‌های ساب پروتز استفاده نمی‌شود زیرا نتایج بلندمدت ضعیف‌تری دارند و از استحکام کمتری نسبت به ایمپلنت‌های اندوستاتیک برخوردار هستند.

جراحی ایمپلنت دندان یک جراحی چندمرحله‌ای است و مزیت اصلی ایمپلنت حمایت از دندان‌های جدید است. ازآنجایی‌که این درمان و مراقبت بعد از ایمپلنت دندان به زمان نیاز دارد، روند ممکن است چندین ماه طول بکشد. همان­طورکه گفته شد ایمپلنت‌های دندانی با جراحی در استخوان فک کاشته می‌شوند و به‌عنوان ریشه دندان عمل می‌کنند. حالا باید به این نکته توجه کنیم که این ایمپلنت‌های دندانی برای چه افرادی مناسب است. افرادی که ویژگی­های زیر را دارند باید به این جراحی بپردازند:

  • افرادی که یک یا چند دندان آسیب‌دیده دارند
  • افرادی که در کنار از دست رفتن دندان­های خود، دارای یک فک مجکم برای قراردادن ایمپلنت هستند.
  • افرادی که فک آنها قابلیت پیوند استخوان را دارد.
  • افرادی که بافت‌های دهانی سالمی دارند
  • افرادی که نمی‌خواهند از دندان مصنوعی استفاده کنید.

چگونه از ایمپلنت‌های دندانی خود مراقبت کنیم؟

مانند هر جراحی، جراحی ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت‌های پس از درمان دارد. مراقبت‌های بعد از ایمپلنت شامل مراقبت­های دارویی پس از عمل، مراقبت­های رژیمی و مراقبت­های بهداشتی دهان و دندان است که در زیر به بیان آنها می­پردازیم.

 

انواع متدهای اصلاح طرح لبخند
انواع متدهای اصلاح طرح لبخند

 

مراقبت­های دارویی پس از عمل

    • احتمالاً زمانی که بیهوشی از بین می‌رود کمی درد احساس خواهید کرد؛ بنابراین، باید مسکن‌های غیر آسپرینی خود را طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید.
    • ممکن است یک آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری یا به‌حداقل‌رساندن عفونت تجویز شود. آنتی‌بیوتیک‌ها را طبق دستور مصرف کنید تا زمانی که تمام قرص‌ها تمام شوند.
    • تورم خفیف ناحیه عمل غیرطبیعی نیست. حتی ممکن است کبودی و ترک خوردن لب‌ها نیز رخ دهد. در این صورت می‌توانید با قراردادن کیسه یخ در ناحیه جراحی، تورم را به حداقل برسانید. یک تا دو روز پس از جراحی، تورم برطرف می‌شود، اما اگر تورم بدتر شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.
    • خونریزی جزئی، ممکن است در 48 ساعت اول پس از جراحی رخ دهد. برای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان تا پایان روز از خوردن غذاهای خیلی گرم خودداری کنید و دهان خود را شستشو ندهید، زیرا اغلب باعث خونریزی طولانی‌مدت می‌شود.
    • اگر خونریزی ادامه داشت، با گاز مرطوب شده یا چای کیسه‌ای، کمی به ناحیه آسیب‌دیده فشار وارد کنید. 20 تا 30 دقیقه بدون جرکت بمانید تا ببینید خونریزی متوقف شده است یا خیر. در صورت افزایش خونریزی، لطفاً دراسرع‌وقت با پزشک خود تماس بگیرید تا پزشک خود را مطلع کرده و دستورالعمل‌های بیشتری را دریافت کنید.
    • برای جلوگیری یا به‌حداقل‌رساندن خونریزی شدید، به مدت 2 تا 3 روز پس از جراحی از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

 

بیشتر بخوانید : شرایط ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندانهای قبلی

 

رژیم غذایی مناسب برای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

  • از یک رژیم غذایی نرم پیروی کنید و مراقب باشید که ناحیه جراحی شده را هنگام جویدن غذا نجوید. سعی کنید در هنگام غذا خوردن، غذا را درطرف دیگر دهان خود بجوید.
  • اگر عمل جراحی ایمپلنت را در قسمت جلوی دهان خود انجام داده­اید، نباید غذا را با دندان­های جلویی خود گاز نگیرید.
  • از غذاهای چسبناک، سفت (مانند تکه‌های یخ، آجیل، ذرت بوداده، چیپس)، شکننده، تند یا اسیدی در رژیم غذایی خود اجتناب کنید.
  • غذاهایی مانند سوپ، پاستا، تخم‌مرغ، پوره سیب‌زمینی، پنیر و غیره بهترین غذاها برای مراقبت از ایمپلنت شما است.
  • مطمئن شوید که بدن شما، تغذیه و مایعات کافی را در دوران پس از جراحی دریافت کند.
  • از غذاهای خیلی گرم خودداری کنید. غذاهای سرد مانند بستنی تا زمانی که از قاشق استفاده کنید اشکالی ندارد.

مراقبت­های بهداشتی دهان و دندان

  • از سیگارکشیدن خودداری کنید. سیگارکشیدن برای 7 تا 14 روز پس از جراحی توصیه نمی‌شود.
  • در مناطقی از دهان که تحت‌تأثیر عمل جراحی قرار نگرفته است، نکات بهداشتی دهان و دندان را رعایت کنید.
  • در مراقبت بعد از ایمپلنت دندان خود به مناطقی از فک که دارای پانسمان است، مسواک نزنید. فقط سطوح جویدنی دندان‌ها را به‌آرامی مسواک بزنید.
  • دهان خود را 4 تا 6 بار در روز بعد از غذا یا میان وعده با آب‌نمک ولرم بشویید.
  • از دهان‌شویه برای شستن دهان خود استفاده کنید و دو بار در روز (صبح و شب) دهان خود را با دهان­شویه بشویید.
  • دست و زبان خود را به محل جراحی نکشید.
  • لب یا گونه خود را به سمت پایین نکشید تا به آن ناحیه نگاه کنید و از دیگران نخواهید که آن را لمس کنند.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید، زیرا مکش ممکن است لخته خون را از بین ببرد.

 

بیشتر بخوانید : دوره برطرف شدن درد ایمپلنت چند روزه؟

 

سخن آخر مراقبت بعد از ایمپلنت

هنگامی که ایمپلنت‌های جدید بهبود یافتند و دندان‌های جایگزین شما نصب شدند، باید مانند دندان‌های طبیعی از آنها مراقبت شود. برای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان و حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌های خود، دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر تمیزکردن دندان کم باشد، می‌توانند باعث تجمع باکتری­ها بین دندان­ها شود.عدم مراقبت از ایمپلنت، می‌تواند باعث سست شدن استخوان اطراف ایمپلنت می­شود که در نهایت، ایمپلنت لنگرگاه خود را در استخوان از دست می‌دهد. از دست رفتن لنگرگاه ایمپلنت نه تنها منجر به شل شدن آن می‌شود، بلکه ممکن است که ایمپلنت بیفتد و از بین برود.

ه دهید.