دوره برطرف شدن درد ایمپلنت چند روزه؟

درد ایمپلنت چند روزه

«درد ایمپلنت چند روزه؟» این یک سوال پرتکرار است که معمولا از دندانپزشک­ها پرسیده می­شود یا افراد به دنبال آن در اینترنت می­گردند. با ما همراه باشید تا هر آنچه که در مورد جراحی ایمپلنت دندان و دوره بهبودی آن است را مرور کنیم.

دلیل درد ایمپلنت دندان چیست؟

فرآیند جراحی ایمپلنت دندان به علت استفاده از داروی بی حسی هیچ دردی برای بیمار ندارد اما به محض از بین رفتن اثر داروی بی حسی درد شما شروع خواهد شد. اما درد ایمپلنت چند روزه و دلیل به وجود آمدن آن چیست؟ تغییر در ساختار لثه­ها و تنظیم و جایگذاری ایمپلنت دندان باعث ایجاد درد خواهد شد.

هر چه فرآیند جراحی ایمپلنت دندان طولانی­تر و تعداد ایمپلنت­ها بیشتر باشد طبیعتا درد جراحی ایمپلنت دندان نیز بیشتر خواهد بود. بی حس شدن عصب­ها در طول زمان جراحی باید به گونه­ای باشد که فرد فشار روی لثه­ها را حس کند اما درد ناشی از جراحی را احساس نکند.

آیا جراحی ایمپلنت دندان دردناک است؟

جراحی ایمپلنت دندان درد زیادی ندارد و بی حسی ایجاد شده به بیمار بسیار کمک می­کند. اما پس از کاشت ایمپلنت، احساس درد در بیمار شکل می­گیرد. این درد می­تواند با درد دندان برابری کند اما عموما کسانی که درد جراحی ایمپلنت دندان را چشیده­اند اعتراف دارند که این درد از درد ناشی از خرابی دندان یا پوسیدگی و عفونت آن کمتر است. پس از جراحی درد ایمپلنت چند روزه را باید تحمل کنید اما درد آن کمتر از زمانی است که یک دندان عفونت کرده را در فک خود نگه داشته­اید.

 مدت زمان جراحی چقدره و طول درمان درد ایمپلنت چند روزه؟

فرآیند جراحی ایمپلنت دندان بین 1 تا 2 ساعت طول می­کشد ولی دوره بهبود طولانی­ای بین 3 تا 6 ماه دارد. مهمترین فرآیند در طی دوره بهبودی ادغام آلیاژ تیتانیوم به عنوان اصلی­ترین ماده ایمپلنت دندان با بافت استخوانی موجود در زیر لثه خواهد بود.

این ادغام باعث تثبیت ایمپلنت دندان و بهبودی کامل درد جراحی ایمپلنت دندان می­شود. درد ایمپلنت چند روزی با شما همراه خواهد بود. اما اگر جراحی موفقی داشته باشید و به توصیه­های پزشک با دقت عمل کنید، روند بهبودی شما سریع­تر انجام خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید : شرح مراحل ایمپلنت دندان آسیاب

 

درد ایمپلنت چند روزه؟

اما مهمترین فاکتور برای افراد جامعه مدت زمانی است که باید درد ناشی از جراحی ایمپلنت دندان را تحمل کنند. مردم از این می­ترسند که درد ناشی از این جراحی تا مدتی طولانی با آن­ها همراه باشد. باید این نکته را در نظر بگیرید که میزان درد ناشی از جراحی و مدت زمان بهبودی درد آن کاملا به قدرت بدنی افراد وابسته است و در هر فرد متفاوت خواهد بود.

اگر بخواهیم به این سوال که درد ایمپلنت چند روزه پاسخ دهیم باید گفت به طور میانگین درد ایمپلنت تا 10 روز طول خواهد کشید. عموما جراحی ایمپلنت دندان با تورم ناحیه جراحی همراه خواهد بود که این تورم پس از 5 روز از بین خواهد رفت. پس نگران نباشید، در بدترین حالت شما فقط تا 10 روز درد ناشی از ایمپلنت دندان را باید تحمل کنید.

درد ایمپلنت دندان در دوره­های مختلف و دلایل آن

درد ایمپلنت دندان همانگونه که قبلا نیز اشاره شد نهایتا پس از 10 روز باید تسکین پیدا کند. هر چند در این دوره نیز با تجویز پزشک به شما داروهای مسکن داده می­شود تا درد زیادی تحمل نکنید. در ادامه در دوره­های زمانی مختلف پس از جراحی و دلایل آن­ها را بررسی خواهیم کرد:

· درد ایمپلنت یک هفته پس از جراحی

این درد کاملا طبیعی است و پس از جراحی هیچ دلیل دیگری جز عمل جراحی انجام شده بر روی فک­های شما ندارد. پس نگران این درد نباشید که کاملا عادی و طبیعی است. در صورت احساس درد زیاد که خللی در روند استراحت شما ایجاد کند سعی کنید با مشورت دکتر مصرف مسکن را بالاتر ببرید و به استراحت بپردازید.

 

درد ایمپلنت دندان در دوره¬های مختلف
درد ایمپلنت دندان در دوره¬های مختلف

 

· درد ایمپلنت دو هفته پس از جراحی

پس از طی کردن دو هفته از جراحی ایمپلنت دندان عموما درد آن به اتمام رسیده است اما اگر دردی در ناحیه جراحی، لثه و دهان خود احساس می­کنید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. احتمال ایجاد عفونت در این دوره و ادامه دار بودن درد جراحی ایمپلنت دندان کم نیست. در این موارد باید پزشک با تجویز داروهای آنتی بیوتیک عفونت ناشی از جراحی را از بین خواهد برد. مهمترین نکته این است که اگر دردی پس از دو هفته در ناحیه جراحی ایمپلنت احساس می­شود به سرعت نسبت به بهبودی آن اقدام شود تا مشکلات بزرگتری ایجاد نشود.

· علت درد جراحی ایمپلنت دندان پس از سه تا چهار ماه

اگر درد جراحی ایمپلنت دندان شما بین سه تا چهار ماه ادامه­دار بوده است، این بدین معنی است که متاسفانه شما عمل جراحی موفقیت آمیزی نداشته­اید. درد در این دوره زمانی کاملا غیر طبیعی بوده و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید. عوامل زیر می­توانند باعث ایجاد درد شده باشند.

  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن فرد
  • گردش خون ضعیف در بدن
  • آلرژی به داروهای تجویز شده یا تداخل دارویی
  • ایجاد عفونت در لثه­ها یا دهان
  • پس زدن ایمپلنت توسط بدن فرد
  • آسیب دیدن بافت­ها یا عصب­های دهان در طول فرآیند جراحی

عواملی که به تسکین درد جراحی ایمپلنت دندان کمک می­کنند کدامند؟

پزشک پس از جراحی حتما توصیه­هایی به شما خواهد داشت که در راستای بهبود هر چه سریع­تر شما و کاهش درد ناشی از جراحی خواهد بود. موارد زیر می­توانند به فرد کمک کنند تا درد جراحی ایمپلنت دندان را کاهش دهد.

  • داروهای تجویز شده
  • کمپرس یخ
  • مخلوط آب و نمک
  • خوردن غذاهای سرد و نرم
  • مسواک زدن و توجه زیاد به بهداشت دندان

ذکر این نکته حائز اهمیت است که به منظور کاهش درد جراحی ایمپلنت دندان فقط از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید و به هیچ وجه بدون مشورت پزشک داروی مسکن دیگری مصرف نکنید.

 

بیشتر بخوانید :  ایمپلنت دندان جلو فک بالا و پایین چگونه انجام میشود؟

 

جمع بندی

درد ایمپلنت دندان چند روز با شما همراه است و ما آن را انکار نمی­کنیم اما نهایتا این درد تا 10 روز شما را اذیت خواهد کرد اما پس از آن می­توانید از دندان­های جدید خود لذت ببرید. نکاتی در این مقاله مطرح کردیم مانند کمپرس یخ، آب نمک، غذاهای سرد و …. که در کاهش درد جراحی ایمپلنت دندان موثر خواهند بود.