شرایط ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندانهای قبلی

ایمپلنت دندان بعد از کشیدن

بهترین زمان کاشت دندان یا ایمپلنت آن، چه زمانی است؟ ایمپلنت دندان بعد از کشیدن چقدر طول می‌کشد؟ ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان انجام می‌شود که در برخی موارد عمدی است و در برخی مواقع پس از آنکه دندان از دست رفته انجام می‌شود. در نوع اول دندانپزشک اعلام می‌کند که لازم است دندانی را بکشید، در اینصورت می‌توانید برنامه‌ای مشخص برای کاشت دندان پس از آنکه دندان قبلی را کشیدید داشته باشید.

گاهی افراد ایمپلنت فوری انجام می‌دهند؛ یعنی بلافاصله پس از کشیدن دندان قبلی ایمپلنت می‌کنند و با کاشت دندان جای آن را پر می‌کنند. در برخی مواقع نیز به دلیل احتمال شکستن دندان جدید و یا کنده شدن پایه آن، زمان کاشت دندان برای چند ماه به تأخیر می‌افتد. مراحل کشیدن دندان برای هر کس متفاوت است و نمی‌توان به صورت دقیق از میزان زمانی که انجام این فعالیت نیاز دارد صحبت کرد.

 ایمپلنت دندان بعد از کشیدن

تا چه زمانی بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت انجام داد؟ با توجه به اینکه شرایط دهان و دندان افراد با یکدیگر متفاوت است، نمی‌توان جواب کاملی به این پرسش داد. برخی مواقع حفره دهانی که پس از کشیدن دندان در لثه ایجاد می‌شود کامل است و به استخوان آسیبی وارد نشده است و می‌توان به صورت فوری ایمپلنت را انجام داد. ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندانی که به لثه آسیب وارد نکرده باشد، می‌تواند بسیار سریع انجام شود.

 ایمپلنت دندان بعد از کشیدن چقدر طول می‌کشد؟ ممکن است این پروسه چند روز و یا چند ماه طول بکشد. اگر دندان کشیده شده منجر به عفونت در لثه شود، این زمان چند ماه بیشتر شده و در صورتیکه نیاز به پیوند استخوان و رفع عفونت لثه باشد، ممکن است تا ۹ ماه نیز طول بکشد.

تا چه زمانی بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت انجام داد؟

افرادی که مدتی است دندان خود را از دست داده‌اند اغلب به فکر ایمپلنت کردن هستند ولی ممکن است در زمان مناسب برای این کار اقدام نکنند. تا چه زمانی بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت انجام داد؟ در کمتر از یک سال اول که دندان خود را کشیدید باید برای ایمپلنت آن اقدام کنید چرا که با گذشت زمان استخوان درون لثه تحلیل می‌رود.

برای برخی افراد با توجه به ویژگی‌های دندانشان، اقدام فوری دندانپزشکی ضروری است و اگر در زمانی که جراح تشخصی اقدام بر روی دهان را داده است این کار انجام نشود، ممکن است استخوان‌های فک تحلیل رفته باشد، پس از یک سال اقدام برای ایمپلنت کار دشواری است.

بیشتر بخوانید : شرح مراحل ایمپلنت دندان آسیاب 

مراحل ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای ۳ مرحله ارزیابی، کاشت پایه و قرار دادن تاج دندان است. در مرحله اول، ارزیابی استخوان در مکانی که قرار است دندان قرار گیرد، انجام می‌شود.

ارزیابی

اگر جراح در ارزیابی خود احساس کند که استخوان نقص‌هایی دارد، بهتر است پیش از کاشت پایه ایمپلنت چند ماهی با پیوند استخوان، این نقص برطرف شود. به این ترتیب فرآیند ایمپلنت طولانی‌تر می‌شود ولی احتمال موفقیت آن افزایش پیدا می‌کند. در این موارد پس از مرحله ارزیابی پیوند استخوان توسط جراح انجام می‌شود. در صورت نیاز پیوند استخوان روی فک توسط جراح انجام می‌شود و ممکن است بین ۵ تا ۶ ماه زمان نیاز داشته باشد تا آماده ایمپلنت شوید.

کاشت پایه ایمپلنت

در صورتیکه شما ایمپلنت دندان را انجام دهید، پزشک ابتدا با قرار دادن پایه شروع به کار می‌کند. اگر پس از ارزیابی نیاز به پیوند استخوان، تشخیص داده شده باشد، پس از گذشت حدود ۵ تا ۶ ماه این مرحله برای شما انجام می‌شود. مرحله کاشت پایه توسط جراح انجام می‌شود و حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارد. بعد از آن نیز بین ۱ تا ۲ ماه گذشت زمان لازم است تا آمادگی برای کاشت تاج ایجاد شود.

ایمپلنت دندان و پیوند استخوان قبل کشیدن
ایمپلنت دندان و پیوند استخوان قبل کشیدن

 

ایمپلنت دندان- قرار دادن تاج

آخرین مرحله در ایمپلنت دندان گذاشتن تاج است، اگر همه موارد به صورت فوری انجام شود ایمپلنت دندان بعد از کشیدن ۱ تا ۳ ماه زمان می‌برد تا در مرحله قرار دادن تاج می‌رسد. پس پاسخ به این سؤال که تا چه زمانی بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت انجام داد؟ برای همه افراد یکسان نیست. ولی برای همه افراد این نکته یکسان است که بین کاشت پایه و قرار دادن تاج ایمپلنت ۱ تا ۳ ماه زمان نیاز است و برای بازگرداندن لبخند زیبای خود کمی صبوری نیاز دارید.

ایمپلنت دندان بعد از کشیدن در برخی مواقع که جراح تشخیص داده است به سرعت انجام می‌شود ولی در همان موارد نیز بخش تاج را بلافاصله قرار نمی‌دهند و مدتی زمان لازم است تا مرحله قرار دادن تاج انجام شود.

ایمپلنت دندان و پیوند استخوان قبل کشیدن

تا اینجا به ایمپلنت دندان بعد از کشیدن چقدر طول می‌کشد؟ پاسخ دادیم و حداقل زمان ۱ تا ۳ ماه و اگر نیاز به پیوند استخوان باشد حدود ۶ ماه به این زمان افزوده می‌شود. ولی یک راه برای کاهش زمان وجود دارد و آن پیوند استخوان قبل از کشیدن دندان است و به این ترتیب ممکن است زمان ایمپلنت شما کاهش پیدا کند.

ایمپلنت جایگزین ریشه در استخوان فک می‌شود و تاج دندان بر روی آن قرار می‌گیرد. اگر استخوان فک استحکام لازم را نداشته باشد پیوند استخوان ضروری است ولی می‌توانید پیش از کشیدن دندان نیز ضرورت پیوند استخوان را درک کنید. اگر پزشک پیش از کشیدن دندان پیوند استخوان را انجام دهد به راحتی و در صورتی که حفره دندانی پس از کشیدن دندان پاکیزه باشد می‌توانید در زمانی کوتاه‌تر مراحل ایمپلنت دندان را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : چه عواملی در تعیین قیمت ایمپلنت دندان موثر است؟

 

جمع‌بندی

آیا می‌دانید راز لبخندهای زیبا چیست؟ دندان‌های سفید و براق هستند که لبخند شما را خاص و جذاب می‌کنند. دندان‌ها علاوه بر اینکه باعث زیبایی چهره می‌شوند، در افزایش اعتمادبه‌نفس و همچنین تعاملات اجتماعی افراد نیز تأثیرگذار هستند. ایمپلنت دندان بعد از کشیدن راهی برای حفظ لبخند زیبا است. وقتی تصمیم به گذاشتن دندان جدیدی به جای دندان قدیمی خود دارید این لبخند زیبا برای چند ماه از بین خواهد رفت.

ولی به یاد داشته باشید که اگر بدون ملاحظه موارد علمی و پزشکی به طور فوری ایمپلنت بگذارید، موفقیت ایمپلنت کاهش پیدا می‌کند. ایمپلنت فوری در برخی موارد با تأیید پزشک ممکن است ولی در اکثر موارد ایمپلنت دندان پس از کشیدن دندان شما به دلیل مناسب نبودن سطح استخوان در لثه و یا عفونت آن ممکن نیست و لازم است ابتدا عفونت و مشکلات استخوانی حل شود.