آیا سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت آسیب می‌رساند؟

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت، موضوع بحث ما است. از جمله اقداماتی که امروزه می‌توانید جهت داشتن دندان‌هایی زیباتر اقدام به انجام آن کنید، کامپوزیت دندان است. با این عمل خواهید توانست با هزینه‌ای مناسب و همچنین بدون نیاز به صرف زمان زیاد از دندان‌هایی زیباتر بهرمند گردید.

تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان در حال حاضر از جمله سوالاتی است که اکثر افرادی که تصمیم دارند دندان‌های خود را کامپوزیت کنند آن را می‌پرسند. از این رو چنانچه شما نیز جزو افرادی هستید که علاقمند به کامپوزیت کردن دندان‌های خود هستید ولی سوالاتی در خصوص تاثیر سیگار بر روی آن دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

کامپوزیت دندان و مصرف سیگار

همانطور که می‌دانید در حال حاضر کامپوزیت دندان به عنوان یک شیوه فوق‌العاده موثر در زیبا سازی دندان‌ها محسوب می‌شود که به وسیله آن در مدت اندکی می‌توانید از دندان‌هایی زیبا بهرمند شوید. علاوه بر این موضوع لازم است بدانید که سیگار به عنوان یکی از مهمترین عواملی محسوب می‌شود که بر زرد شدن و تغییر رنگ دندان‌ها تاثیر گذار است و اغلب اشخاصی که به طور دائم سیگار مصرف می‌کنند، دندان‌هایشان تغییر رنگ می‌دهد.

حال امکان دارد همانند بسیاری از اشخاصی که تصمیم دارند دندان‌های خود را کامپوزیت کنند، شما نیز این سوال برایتان مطرح شده باشد که آیا سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت آسیب می‌رساند؟ به طور یقین پاسخ دادن به این سوال خواهد توانست بسیاری از مشکلات شما را پیش از کامپوزیت دندان برطرف کند. با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان صحبت کنیم.

 

تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان

شاید شما نیز در بعضی از وب سایت‌ها خوانده‌اید که بعضی از پوشش‌های کامپوزیت در مقابل سیگار بادوام هستند و دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. اما لازم است بدانید که این موضوع اثبات شده است که هم ونیرهای سرامیکی مورد استفاده در کامپوزیت و هم کامپوزیت ونیر در مقابل سیگار بسیار حساس هستند و به همین خاطر است که تمامی مراکز دندانپزشکی توصیه می‌کنند که سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت دندان را کاهش دهند.

تنها تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان تغییر رنگ نیست بلکه یکی از بدترین اثرات سیگار بر کامپوزیت دندان این است که موجب از بین رفتن پیوند میان کامپوزیت و مینای دندان‌ها می‌شود و به همین دلیل است که مدتی پس از مصرف سیگار مشاهده خواهید کرد که لمینت و کامپوزیت دندان شما جدا می‌شود.

 

پوسیدگی ونیر کامپوزیت با سیگار کشیدن
پوسیدگی ونیر کامپوزیت با سیگار کشیدن

 

پوسیدگی ونیر کامپوزیت با سیگار کشیدن

مورد دیگری که در خصوص تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان وجود دارد این است که در واقع مصرف سیگار موجب پوسیدگی ونیرهایی که در کامپوزیت دندان‌ها به کار رفته است می‌شود.

علت این مسئله آن است که کامپوزیت‌های ونیر در برابر سیگار هیچ گونه مقاومتی ندارند و همانطور که سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت بر دندان‌ها تاثیرگذار است به همان اندازه نیز باعث پوسیده شدن ونیر کامپوزیت خواهد شد. بنابراین طبق توصیه دندانپزشکان و متخصصان مربوط در زمینه کامپوزیت، پیش از نصب کامپوزیت حتما سیگار خود را ترک نمایید.

 

بیشتر بخوانید : علت درد دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

 

عفونت لثه از عوارض سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت دندان می‌تواند مشکلات جدی را به وجود آورد. این مشکلات با ترک سیگار تنها طی چند روز نخست پس از نصب کامپوزیت و حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز بر طرف نخواهد شد. بیماری‌های لثه یکی از مشکلات بسیار حادی است که اشخاص سیگاری پس از نصب کامپوزیت دندان با آن رو به ‌رو می‌شوند.

تحقیقات در این زمینه نشان داده است که اشخاص سیگاری چهار برابر اشخاص معمولی دچار بیماری‌های لثه می‌شوند. زیرا در این بیماران، در اطراف دندان قسمتی که دندان به لثه چسبیده است پلاک تجمع می‌کند و پس از نصب کامپوزیت ونیر، باکتری‌ها در اطراف آن جمع می‌شوند و رشد خواهند کرد. با رشد باکتری‌ها اطرف کامپوزیت دندان،  باندینگ یا مینای دندان از بین می‌رود و در نهایت کامپوزیت از دندان جدا خواهد شد.

 زرد شدن کامپوزیت

دود سیگار حاوی رنگ دانه‌های قهوه‌ای است که در برگه تنباکو موجود است. این رنگدانه‌های قهوه‌ای باعث زرد‌ شدن کامپوزیت ونیرها هستند. شراب قرمز نیز دارای رنگدانه‌هایی است که به آن آنتوسیانین گفته می‌شود. این مواد نیز که در پوست خارجی انگور وجود دارد باعث زرد شدن کامپوزیت ونیر می‌شود.

همچنین بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، الکل موجود در شراب قرمز و نیز نیکوتین موجود در سیگار باعث آسیب رساندن به ماتریس پلاستیکی کامپوزیت شده و در نتیجه بافت آن را در برابر زرد شدن نفوذ پذیرتر می‌کند.

مقاومت بیشتر ونیر سرامیکی در مقابل تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان‌ها

همانطور که در مطالب فوق بیان کردیم، تاثیر سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت دندان بسیار زیاد است و همین امر نیز موجب می‌گردد تا افراد بسیاری مجبور باشند به‌منظور کامپوزیت کردن دندان‌های خود سیگار را ترک کنند. با این حال لازم به ذکر است که در صورتی که در کامپوزیت دندان خود از ونیرهای سرامیکی استفاده نمایید، مدت زمانی که طول خواهد کشید تا کامپوزیت دندان شما دچار آسیب شود افزایش پیدا می‌کند.

زیرا این مدل ونیرها از مقاومت بیشتری در مقابل سیگار برخوردار هستند؛ اما با این حال پس از مدتی این ونیرها نیز آسیب خواهند دید که یکی از این آسیب‌ها تغییر رنگ و پوسیدگی و جدا شدن کامپوزیت است.

 

بیشتر بخوانید : هر واحد کامپوزیت به چه معناست؟

 

برای کامپوزیت کردن دندان‌ها سیگار را ترک کنید

از آنجایی که تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان‌ها را در زمینه‌های گوناگون اعم از تغییر رنگ کامپوزیت و زرد شدن و سیاه شدن آنها، پوسیدگی کامپوزیت و از بین رفتن آن می‌توانید مشاهده کنید، بهتر است که سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت را حتما ترک کنید.

 سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت بر آن تاثیر می‌گذارد را بیان کنیم. سیگار کشیدن باعث کند شدن جریان خون در بدن می‌شود. هنگامی که اکسیژن موجود در خون کاهش پیدا کند، لثه‌ها همچون دیگر بافت‌های بدن با عدم دریافت اکسیژن، شروع به تحلیل رفتن می‌کنند.

تحلیل رفتن لثه‌ها، باعث می‌شود کامپوزیت‌ها بیرون بزنند و ظاهر نامناسبی پیدا خواهند کرد. معمولا اشخاص سیگاری مجبور می‌شوند چندین مرتبه در طول سال کامپوزیت ونیرهای خود را ترمیم نمایند.