کامپوزیت متحرک چیست؟

کامپوزیت متحرک

مقدمه

امروزه سلامت و زیبایی دندان‌ها اهمیت زیادی داشته و جزو دغدغه‌های اصلی افراد به حساب می‌آید. برای داشتن دندان‌هایی تمیز و مرتب روش‌های بسیاری وجود دارد. یکی از این روش‌ها، استفاده از کامپوزیت متحرک است. این نوع کامپوزیت که با نام اسنپ آن اسمایل نیز شناخته می‌شود، یک روش درمانی جدید است که می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی، زیبایی را به دندان‌ها بازگرداند.

در این روش دیگر نیازی به تزریق آمپول‌های بی‌حسی و تراش مینای دندان نبوده و کاملاً بدون انجام خواهد شد. کامپوزیت‌های متحرک به صورت یک پلاک یکسره و بر اساس دندان‌های بیمار طراحی شده و بیشتر به صورت موقت کاربرد دارد. در این مقاله با تمام جواب اسنپ آن اسمایل یا کامپوزیت‌های متحرک آشنا شده و ویژگی‌های این روش درمانی زیبایی بیان می‌شود.

کامپوزیت متحرک چیست؟

کامپوزیت متحرک یا اسنپ آن اسمایل، یک روش کاملاً بدون درد و آسان برای دستیابی به لبخند زیبا است. در طی این چندسال اخیر و با گران شدن هزینه‌های درمان زیبایی دندان‌ها، روش نوین اسنپ آن اسمایل طراحی شده و بیماران با صرف هزینه کمتری می‌توانند لایه نازک، محکم و با حالتی طبیعی، بر روی دندان‌های خود قرار داده و فرم دندان‌ها را اصلاح نمایند.

مراقبت از کاور اسنپ آن اسمایل بسیار راحت بوده و بیماران به راحتی می‌توانند مواد غذایی را جویده و از انواع نوشیدنی استفاده کنند. همچنین موادی که در ساخت این مدل پلاک‌ها به کار می‌رود ممکن است، موقتی یا دائم باشند برای دندان‌های هر دو فک بالا و پایین ساخته می‌شوند.

برای ساخت پلاک کامپوزیت‌های متحرک از صمغ دندان استفاده شده و با فناوری‌های پیشرفته به شکل یک لایه بسیار نازک و در عین حال محکم درمی‌آید. کاورها بر روی دندان‌های اصلی قرار گرفته و می‌توانند عیب و نقص‌های ظاهری دندان‌ها اعم از شکستگی، خردشدگی، لکه، فاصله و حتی جای خالی یک یا چند دندان دیگر را برطرف کنند.

مراحل ساخت و استفاده از کامپوزیت متحرک

 

1. قالب‌گیری طرح لبخند

در مرحله اول دندان‌ها باید قالب‌گیری شوند. برای دستیابی به بهترین نتیجه این عمل باید با دقت بسیار بالا و ظرافت کامل صورت گیرد. در این مرحله مدل و رنگ طرح لبخند نیز انتخاب می‌شود.

2. ساخت کاور

 ساخت کاور کامپوزیت متحرک در آزمایشگاه‌های مخصوص و به دست دندان‌سازهای باتجربه انجام خواهد شد. فرآیند ساخت اسنپ آن اسمایل در حدود یک ماه طول می‌کشد.

 

بیشتر بخوانید : قیمت کامپوزیت دندان در سال جدید

 

3. قرار دادن کاور به روی دندان

در ابتدا کاور ساخته شده را باید به مدت دو دقیقه در آب در حال جوش قرار داد تا مواد به حالت انعطاف‌پذیر درآمده و به راحتی به روی دندان فیکس شوند. بعد از این کار، قالب باید به مدت 10 الی 15 دقیقه در هوای آزاد قرار گیرد تا خنک شود زیرا قالب داغ را نباید بر روی دندان نصب کرد. با خنک شدن قالب، باید آن را ابتدا به سمت فک و سپس به روی دندان محکم فشار داده شود.

در هنگام نصب باید توجه داشت که قالب به سقف دهان زده نشود زیرا باعث ایجاد اختلال در تکلم بیمار خواهد شد. بعد از فرم‌دهی و نصب کامل، قالب باید از روی دندان‌ها برداشته شده و به درون آب یخ قرار گیرد تا به طور کامل سرد شود. بعد از سفت و سفید شدن دوباره قالب، می‌توان آن را به روی دندان نصب کرده و استفاده نمود. فرآیند نصب قالب تا زمانی که فرم دندان‌ها به حالت طبیعی درآید باید تکرار شود.

تمامی این مرحله برای افرادی که اسنپ آن اسمایل را به صورت غیرحضوری تهیه نموده‌اند. بیمارانی که در دندانپزشکی کامپوزیت دندان را نصب می‌کنند، فرآیند به شکل متفاوتی توسط دندانپزشک برایشان انجام خواهد شد.

مزایای استفاده از اسنپ آن اسمایل

  1. تمامی نواقص دندانی اعم از کجی و ناصافی دندان، لکه، لب‌پر شدگی، فاصله میان دندان‌ها و جای خالی دندان را پوشش را می‌دهد.
  2. اسنپ آن اسمایل بهترین گزینه برای افرادی است که شرایط دریافت ایمپلنت را ندارند.
  3. رنگ این نوع کاورها کاملاً ثابت بوده و در طولانی مدت تغییر رنگ نخواهد داد.
  4. کامپوزیت‌های متحرک قابلیت شستشوی کامل دارند.
  5. این نوع کاورهای طول عمر زیادی داشته و اغلب به طور دائمی قابل استفاده هستند.
  6. اسنپ آن اسمایل‌ها در برابر انواع ضربه مقاوم بوده و به طور کاملاً محکم و بادوام ساخته می‌شوند.
  7. با استفاده از کاور کامپوزیت‌های متحرک می‌توان لبخند بسیار زیبایی داشت.
  8. کامپوزیت‌های متحرک بالاترین کیفیت را داشته و با کمترین قیمت قابل تهیه هستند.
  9. برای افرادی که دندان افتاده دارند و هزینه‌های ایمپلنت برایشان زیاد است، بسیار مناسب خواهد بود.
  • برای مهمانی‌ها و مراسمات عروسی بسیار مناسب بوده ودر کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شوند.
  • با استفاده از این نوع کامپوزیت‌ها می‌توان انواع مواد غذایی و نوشیدنی را مصرف نمود.

 

مزایای استفاده از اسنپ آن اسمایل
مزایای استفاده از اسنپ آن اسمایل

 

معایب استفاده از اسنپ آن اسمایل

  1. در ابتدای نصب کامپوزیت متحرک ممکن است بیمار دچار ناراحتی در حین حرف زدن و تکلم باشد که بعد از گذشت مدتی این مشکل رفع خواهد شد.
  2. در حین مصرف مواد غذایی ممکن است بخش‌های از غذا در زیر یا کنار اسنپ آن اسمایل گیر کند.
  3. با ایجاد تغییر بر روی دندان‌ها مانند پرکردن دندان یا غیره، اسنپ آن اسمایل بلااستفاده خواهد شد.
  4. نتیجه استفاده از کامپوزیت‌های متحرک به خوبی براکت و یا ونیر نخواهد بود.

سوالات متداول

 

1. استفاده از کامپوزیت متحرک برای چه کسانی مناسب است؟

این روش برای بیمارانی که به دنبال یک روش کاملاً غیرتهاجمی و مقرون به صرفه هستند، کاملا مناسب خواهد بود. همچنین بیمارانی که از انجام اقدامات دندانپزشکی هراس داشته و سن کمی دارند نیز مناسب بوده و در بیماران مسن، سرطانی و بیماران قلبی کاربرد زیادی دارد.

2. تمیز کردن اسنپ آن اسمایل به چه صورت است؟

در ابتدا به آرامی کاور را از روی دندان‌ها، بدون هیچ فشار خاصی برداشته می‌شود. کاور ابتدا با آب ولرم آب‌کشی شده و سپس از ژل ضدباکتری کامپوزیت متحرک به روی آن استفاده می‌شود تا از پوسیدگی دندان‌های اصلی و بوی بد دهان جلوگیری شود. قسمت‌های داخلی کاور نیز باید دو مرتبه مسواک‌کشی شوند. باید توجه داشت برای کاور کامپوزیت‌های متحرک نباید از خمیردندان‌های معمولی استفاده نمود زیرا موجب آسیب به مواد سازنده آن‌ها می‌شود.

اگر لکه چای یا قهوه بر روی کاور باقیمانده باشد، می‌توان از پودر تمیزکننده اسنپ آن اسمایل استفاده کرده و به مدت 15 دقیقع کاور را در درون آن قرار داد.

3. آیا امکان استفاده هرروزه از کامپوزیت دندان وجود دارد؟

بله، کاور کامپوزیت‌های متحرک را می‌توان هر روزه و در تمام طول روز استفاده نمود. البته توصیه می‌شود قبل از خواب کاور را از دهان خارج کرده و تمیز شود. باید توجه شود که مراقبت مناسب از اسنپ آن اسمایل‌ها می‌تواند طول عمر کاور را افزایش دهد.