مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان شامل چه مواردی است؟

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

یک لبخند زیبا می‌تواند بر جذابیت صورت شما تاثیر زیادی بگذارد. لبخند زیبا هم تا حد زیادی به دندان‌های سفید و سالم شما بستگی دارد. امروزه برای داشتن دندان‌های سالم و سفید روش‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از این روش‌ها، استفاده از کامپوزیت است.

اما آن چه در این مقاله قرار است راجع به آن صحبت کنیم، مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان است که اهمیت زیادی دارد. اگر می‌خواهید از این روش برای زیباسازی دندان‌های خود استفاده کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان : مراحل اولیه

مراقبت‌ های بعد از کامپوزیت دندان در مراحل اولیه اگر به درستی صورت بگیرد، ظاهر و ماندگاری کامپوزیت بهتر خواهد شد. اولین مسئله‌ای که باید در این مرحله در نظر بگیرید، انتخاب نوع ونیری است که به عنوان روکش روی دندان قرار می‌گیرد تا شکل دندان را عوض کند. دندانپزشک معمولا ونیر را در دندان‌هایی قرار می‌دهد که برای خوردن غذا کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

مسئله دیگری که در مراقبت‌ های بعد از کامپوزیت دندان در مراحل اولیه باید به آن توجه کرد، بی حسی است. کامپوزیت با اعمال بی حسی روی دندان اجرا می‌شود. پیش از آنکه بی حسی به طور کامل از بین برود، بیمار باید مراقبت‌های لازم را در حین جویدن یا گاز گرفتن غذا انجام دهد تا کامپوزیت‌ها دچار مشکل نشوند.

در هنگام اجرای کامپوزیت، دندان بیمار باید کاملا خشک شود و هیچ رطوبتی روی آن باقی نماند. این مرحله توسط پزشک و با ابزارهای مخصوص انجام می‌گیرد. پس از اجرای کامپوزیت نیز باید معاینات اولیه توسط پزشک صورت بگیرد تا در صورت لزوم، اصلاحاتی روی کامپوزیت اعمال شود.

 در روزهای ابتدایی اجرای کامپوزیت به هیچ عنوان نباید دندان‌های خود را روی هم فشار داده یا دندان قروچه کنید. همچنین به مدت 24 ساعت بعد از اجرای کامپوزیت، از مصرف مسواک و نخ دندان خودداری نمایید. در این مدت از نوشیدن مایعات داغ یا ولرم پرهیز کرده و سعی کنید مایعات سرد مصرف کنید. در روزهای اولیه بعد از اجرای کامپوزیت از مواد سفید کننده، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای سفت نیز به هیچ وجه استفاده نکنید تا کامپوزیت‌های سالم و ماندگاری داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید : علت درد دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در بلند مدت

برای افزایش ماندگاری کامپوزیت‌ها در بلند مدت نیز باید یک سری موارد را رعایت کنید تا دندان‌های بی‌عیب و ناقصی داشته باشید. در این بخش به بررسی برخی از این نکات می‌پردازیم.

  • یکی از نکاتی که برای مراقبت از کامپوزیت دندان باید به آن توجه کنید، استفاده صحیح از نخ دندان و مسواک است. ضمن این که بعد از هر وعده غذایی باید از این وسایل استفاده کنید، باید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگ‌دار نیز خودداری نمایید.
  • افرادی که از کامپوزیت دندان استفاده می‌کنند نباید به هیچ وجه سیگار، قلیان یا مواد مخدر مصرف کنند، چراکه استفاده از این مواد موجب می‌شود تا کامپوزیت رنگ طبیعی خود را از دست داده و به تدریج زرد رنگ شود. استفاده از خلال دندان نیز می‌تواند به کامپوزیت آسیب‌های جدی وارد کند.
  • از جمله مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان این است که نباید به هیچ وجه با دندان‌های خود پسته، تخمه و این جور مواد غذایی سفت و سخت را بشکنید. استفاده از مسواک‌های برقی نیز می‌تواند به کامپوزیت دندان‌های شما آسیب برساند.
  • اگر به ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال، کشتی و بوکس مشغول هستید، باید بیش از پیش مراقب باشید تا در حین تمرین به دندان‌هایتان آسیبی نرسد.
  • حتما از دهانشویه‌های غیرالکلی برای ضدعفونی کردن دهان و دندان خود استفاده نمایید.
  • برای مراقبت از کامپوزیت باید مصرف قند، شکلات‌های سفت، آب نبات یا آدامس را به حداقل برسانید.
  • از مصرف نوشابه و آبمیوه‌های غیرطبیعی نیز تا حد ممکن پرهیز کنید. در این نوشیدنی‌ها نوعی اسید وجود دارد که استفاده بیش از حد از آن می‌تواند به دندان‌ها و کامپوزیت‌های شما آسیب برساند.
  • برای افزایش ماندگاری کامپوزیت‌های خود از مصرف نان بسیار خشک و سبزیجات سفت مانند هویچ باید پرهیز نمایید.
  • مصرف تنقلات صنعتی و رنگی مانند پفک را باید به حداقل برسانید.

 

افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان
افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان

 

تغذیه مناسب در مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان نقش مهمی دارد

اولین نکته‌ای که در اصول تغذیه‌ای خود بعد از کامپوزیت باید رعایت کنید، نوشیدن فراوان آب است. آب می‌تواند اثر رنگدانه‌های غذا را روی کامپوزیت از بین ببرد و از تغییر رنگ آن جلوگیری کند.

به خاطر داشته باشید که مهمترین نکته در مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان، پرهیز از مصرف غذاهای سفت است. در این دوران بهتر است بیشتر به سراغ غذاهای نرم مانند سوپ بروید. برنج را نیز حدالامکان به صورت کته مصرف کنید. ماکارانی و تخم مرغ نیز بدون محدودیت قابل مصرف هستند.

مصرف آب میوه‌های طبیعی و ماهی نیز در دوران مراقب های بعد از کامپوزیت دندان توصیه می‌شوند. مصرف سبزیجات بخارپز و سیب زمینی آب پز هم به افراد کمک زیادی می‌کند. ضمن اینکه توصیه می‌شود میوه‌های سفت را به صورت کمپوت مصرف کنید. در مجموع توصیه می‌شود برای مراقبت از کامپوزیت‌ها، مصرف غذاهای شیرین، سفت، استخوانی و خشک را به حداقل برسانید و حدالامکان از مواد غذایی نرم و آب پز شده استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید : 5 تفاوت اصلی کامپوزیت و لمینت

 

توصیه‌هایی برای افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان

برای افزایش دوام و ماندگاری کامپوزیت، اولین نکته آن است که حتما به پزشک متخصص و باتجربه‌ای مراجعه کنید که از مواد درجه یک و باکیفیت استفاده می‌کند. این مسئله تاثیر مستقیمی بر ماندگاری کامپوزیت دندان‌های شما خواهد داشت.

علاوه بر رعایت تمام نکات مطرح شده برای مراقبت‌ های بعد از کامپوزیت دندان، چکاپ سالانه کامپوزیت‌ها توسط پزشک نیز امری ضروری است. چنانچه کامپوزیت دچار شکستگی یا لب پریدگی شود، مراجعه به موقع به دندان پزشک می‌تواند در حفظ و ماندگاری کامپوزیت‌ها نقش موثری داشته باشد.

برای ماندگاری هرچه بیشتر کامپوزیت‌ها بهتر است از مسواک‌های مخصوصی که نرم‌تر از مسواک‌های معمولی هستند استفاده کنید. همچنین باید خمیر دندانی را مورد استفاده قرار بدهید که در ترکیبات آن جوش شیرین، سدیم کربنات و فلوراید کمی وجود دارد. استفاده از نخ دندان‌های مخصوص دندان‌های کامپوزیت شده نیز تاثیر مهمی بر این مسئله خواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش‌های مراقب از دندان‌های کامپوزیت شده پرداختیم و نکاتی را برای افزایش ماندگاری کامپوزیت‌ها نیز بیان کردیم. فراموش نکنید که مهمترین نکته در مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان، مراجعه به موقع به دندانپزشک و چکاپ سالیانه است تا درصورت لزوم، متخصص اصلاحات لازم را روی دندان‌های شما اجرا کند.