تفاوت‌های ایمپلنت فوری با ایمپلنت ساده در چیست؟

ایمپلنت فوری دندان

مقدمه‌ای بر ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت فوری یکی از درمان‌های مربوط به سلامتی و زیبایی در دندانپزشکی است. در صورتیکه یکی از دندان‌های شما به تشخیص دندانپزشک نیاز به کشیدن داشته باشد (برای مثال زمانی که پوسیدگی دندان آنقدرعمیق باشد که قابل درمان نباشد یا شکستگی آن غیر قابل جبران باشد، مثل زمانی که فقط ریشه دندان داخل لثه باقی مانده باشد) جایگزین آن دندان، یک ایمپلنت دندانی است. ایمپلنت ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت ساده و فوری تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

تفاوت‌های ایمپلنت ساده و فوری چیست؟

دندان ایمپلنت شده، دندانی‌ است که در داخل استخوان فک پیچ می‌شود و جایگزین دندان طبیعی قبلی می‌گردد. ایمپلنت دندانی فوری با سرعت بیشتری نسبت به ایمپلنت ساده به استخوان فک جوش می‌خورد در نتیجه طول دوره درمان آن بسیار کمتر است. این نوع ایمپلنت در یک جلسه برای بیمار گذاشته می‌شود، درحالیکه تعداد جلسات درمانی ایمپلنت ساده بیشتر است.

ممکن است به ایمپلنت سریع، ایمپلنت یک روزه نیز بگویند که به علت یک جلسه‌ای بودن انجام آن است. ایمپلنت دندانی فوری، عوارض کمتری نسبت به ایمپلنت ساده به وجود می‌آورد. علاوه بر آن، به علت یک جلسه‌ای بودن استرس بیمار کاهش می‌یابد و رضایت او نیز بیشتر می‌شود. ایمپلنت دندانی فوری، سبب حفظ بافت لثه نیز می‌گردد. در این نوع ایمپلنت، از روکش دندانی موقت استفاده می‌شود که سبب می‌شود بیمار نگران نامتقارن بودن لبخند خود نشود و اعتماد به نفس خود را از دست ندهد.

ایمپلنت فوری

 

ایمپلنت فوری طی چه مراحلی گذاشته می‌شود؟

ایمپلنت هم می‌تواند برای دندان‌های عقبی و هم برای دندان‌های جلویی انجام شود اما معمولا برای دندان‌های جلویی به کار می‌رود زیرا این دندان‌ها از لحاظ زیبایی شناختی اهمیت بیشتری دارند و تعیین کننده زیبایی لبخند هستند. بهتر است قبل از انجام عمل ایمپلنت، درباره آن تحقیق کنید و با تماشای ویدیو‌ها از مراحل آن با خبر شوید تا استرس شما به حداقل برسد.

دندانپزشک ابتدا یک عکس کامل از دو فک شما می‌گیرد و طبق آن تعیین می‌کند که اندازه‌ کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دهان شما وجود دارد یا خیر. پس از تعیین فاصله ایمپلنت، گذاشتن آن در داخل فک شروع می‌شود. دندانپزشک حفره‌ای را در داخل لثه ایجاد می‌کند جوری که این حفره به استخوان فک برسد‌. حفره محل قرارگیری ایمپلنت دندانی است. پس از پیچ کردن ایمپلنت دندانی فوری در دهان، یک روکش موقت به جای روکش دائمی روی آن می‌گذارند و چند ماه بعد، پروتز اصلی به ایمپلنت متصل می‌گردد.

مشکلات ایمپلنت دندانی فوری چیست؟

این نوع ایمپلنت حساسیت بیشتری نسبت به ایمپلنت ساده دارد و ممکن است به راحتی دچار شکستگی شود. پروتز باید به دقت جایگذاری شود تا از پایه ایمپلنت جدا نگردد. همچنین تاج ایمپلنت نیز باید به روشی صحیح گذاشته شود و به لثه متصل گردد تا دندان بعدها دچار شکستگی نشود.

مشکل دیگری که وجود دارد، میزان استحکام استخوان فک است‌. اگر فک شما به اندازه کافی محکم نباشد و ضخامت آن نیز کافی نباشد، ایمپلنت دندانی فوری درمان مناسبی برای شما نیست. ایمپلنت فوری، در فک پایین بهتر جواب می‌دهد زیرا استخوان آن محکم و ضخیم است. یک ریسک دیگر ایمپلنت دندانی فوری، عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان است. توجه داشته باشید که همه جراحی‌ها دارای ریسک‌هایی هستند که با مشورت و تدبیر دندانپزشک شما از بیشتر آن‌ها جلوگیری می‌شود.

عوارض ایمپلنت فوری چیست‌؟

عوارض این روش بسیار کم هستند و اگر دندانپزشک به تمام نکات توجه کند، احتمال بروز عوارض کاهش می‌یابد. از عوارض رایج می‌توان به خونریزی، عفونت، آمفیزم و … اشاره کرد. قبلا اشاره کردیم که فاصله بین دندان‌ها در ایمپلنت اهمیت زیادی دارد.

اگر در ابتدای کار این فاصله‌ها رعایت نشوند، پس از تمام شدن تورم شاهد عوارض درست نبودن فاصله‌ها خواهیم بود‌. فاصله بین دو ایمپلنت باید کمتر از ۳ میلی متر و فاصله بین دندان طبیعی و مصنوعی باید کمتر از ۲ میلی متر باشد‌. این فواصل استاندارد هستند و در طولانی مدت سبب ایجاد مشکل برای بیمار نمی‌‌شوند. در کل، به این علت که ایمپلنت دندانی فوری در یک جلسه انجام می‌شود، عوارضی ندارد و بیمار اذیت نمی‌شود.

غوارض ایمپلنت فوری
غوارض ایمپلنت فوری

 

ایمپلنت فوری در چه شرایطی انجام می‌شود؟

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت، زمانی است که دندانپزشک شرایط را ارزیابی کند و اعلام کند که زمان درمان ایمپلنت فرا رسیده است. اگز زمان انجام ایمپلنت صحیح نباشد، مشکلات متعددی به وجود می‌آیند‌. پس بهتر است بدون تصمیمات عجولانه و با مشورت پزشک این درمان را انجام داد تا بهترین نتیجه حاصل شود و عوارض ناشی از آن تا حد ممکن کاهش یابند. موارد زیادی در شرایط انجام ایمپلنت موثر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • استخوان فک

قبلا هم اشاره کردیم که ضخامت، استحکام و تراکم استخوان فک اهمیت زیادی برای درمان ایمپلنت دارند. اینجاست که دندانپزشک عکس سی تی اسکن یا اشعه ایکس برای شما می‌نویسد. پس از بررسی دقیق آن، به شما می‌گوید که ایمپلنت دندانی فوری برای شما مناسب است یا خیر. این مرحله اهمیت بسیاری در دوام ایمپلنت دارد و نباید به سادگی از آن گذشت.

  • مدت زمان گذشته از کشیده شدن دندان

پس از کشیده شدن دندان، استخوان فک کمی ضعیف می‌شود به همین علت بعضی متخصصین اعتقاد دارند که بهترین زمان گذاشتن ایمپلنت درست پس از کشیده شدن دندان است. بعضی یک تا دو ماه بعد از کشیده شدن دندان ایمپلنت می‌گذارند و بعضی دو الی چهار ماه صبر می‌کنند. برخی دندانپزشکان باور دارند که تا شش ماه پس از کشیده شدن دندان هم می‌توان ایمپلنت فوری گذاشت. بسته به نظر متخصص ایمپلنت، می‌توانید زمان عمل را تنظیم کرده و از پیش برای آن برنامه ریزی نمایید.

  • نحوه کاشت ایمپلنت دندانی فوری

روش کاشت نیز اهمیت دارد. یک روش، روش اتروماتیک است که حفره‌های استخوانی پیرامون دندان، به آن کمک می‌کنند تا جوش خوردن سریع و راحت انجام پذیرد. اگر کاشت با تکنیک دقیق و امروزی انجام شود، در آینده هیچ مشکلی برای دندان کاشته شده شما پیش نخواهد آمد.

 

بیشتر بخوانید : مراحل ایمپلنت دندان نیش به طور کامل

 

روکش کامپوزیت ونیر یا ایمپلنت دندانی فوری، کدام یک را انتخاب کنیم؟

ونیر کامپوزیت، ماده‌ای است که روی دندان طبیعی قرار می‌گیرد تا‌ به آن زیبایی ببخشد. کسانی که دارای دندان‌های زرد یا تغییر رنگ یافته، آسیب دیده یا ترک خورده هستند می‌توانند این روش درمانی را انتخاب کنند. دندانپزشک در یک جلسه، کامپوزیت را برای دندان شما تراش می‌دهد و نیازی نیست که مراحل قالب گیری و جلسات متعددی طی شوند.

کامپوزیت وتیر، درمانی قابل برگشت است و عوارضی مانند بوی بد دهان و التهاب لثه به دنبال نخواهد داشت. کامپوزیت اگر دارای جنس خوبی باشد، تغییر رنگ نمی‌دهد و مشکلات دیگری به وجود نمی‌آورد. کامپوزیت توسط دندانپزشک روی دندان گذاشته می‌شود و نیاز به آماده سازی اولیه (تراشیدن مینای دندان) ندارد در نتیجه نسب به سرامیک آسیب کمتری به دهان وارد می‌کند و دوره بهبودی آن بسیار کم است. ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی ارزان‌تر است اما نسبت به آن عمر کمتری دارد.

ایمپلنت فوری ، به جای دندان طبیعی استفاده می‌شود ولی ونیر کامپوزیت روی دندان طبیعی که دارای اشکال است را می‌پوشاند. اینکه از کدام یک برای درمان استفاده شود، بستگی به تشخیص دندانپزشک شما دارد. کامپوزیت بیشتر جنبه زیبایی دارد ولی ایمپلنت جایگزین یک دندان طبیعی شده و مانند آن کار می‌کند.

به جویدن، صحبت کردن و… کمک می‌کند. هم ایمپلنت و هم ونیر کامپوزیت، لبخند را زیبا می‌کنند و به شما اعتماد به نفس می‌بخشند. اما کامپوزیت نمی‌تواند عملکرد از دست رفته یک دندان طبیعی را به آن بازگرداند.

ونیر یا ایمپلنت دندانی فوری
ونیر یا ایمپلنت دندانی فوری

 

قیمت ایمپلنت دندانی فوری چقدر است؟

بسته به جنس مواد به کار رفته در پایه و پروتز ایمپلنت، به اضافه روکش موقتی که گذاشته می‌شود، هزینه‌ها می‌توانند متفاوت باشند. اما این نکته وجود دارد که ایمپلنت دندانی فوری همواره قیمت بالاتری نسبت به ایمپلنت ساده دارد. گرفتن عکس قبل از ایمپلنت، میزان سختی استخوان که بر فرو رفتن پایه ایمپلنت در آن موثر است و نیاز به بازسازی استخوان فک برای فرار گیری پایه در آن، به هزینه‌های آن اضافه می‌کنند.

به یاد داشته باشید که این پرداخت این هزینه بدون شک ارزش دارد زیرا علاوه بر اینکه دندان از دست رفته شما باز می‌گردد، لبخندی زیبا خواهید داشت و به راحتی می‌توانید دوباره غذا بخورید، صحبت کنید و به زندگی عادی بازگردید. داشتن یک ایمپلنت با جنس عالی، اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و به شما نشاط و شادی می‌بخشد.

سخن آخر درباره ایمپلنت فوری دندان

اگر دندانپزشک شما استفاده از ایمپلنت دندانی فوری را صلاح می‌داند، به او اعتماد کنید تا از مزایای این روش بهره مند شوید‌. ایمپلنت سریع، زیبایی و سلامتی را به دندان‌های شما باز می‌گرداند و لبخند شما را از قبل هم جذاب‌تر می‌کند‌. بدون نگرانی نسبت به دندانی که از دست داده‌اید، به راحتی ایمپلنت را انتخاب کنید تا مانند قبل صحبت کنید، غذا بخورید و لبخند بزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت فوری با ما تماس بگیرید. ما بهترین شیوه درمانی با مناسب‌ترین قیمت‌ را به شما پیشنهاد خواهیم کرد‌. کافیست با ما تماس بگیرید تا دندان‌هایی زیبا، سالم و با دوام داشته باشید. دیگر‌ لازم نیست نگران باشید، به ما اعتماد کنید تا رضایت شما را جلب کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *