ارتودنسی نامرئی برای چه کسی مناسب است؟

ارتودنسی نامرئی

انسان ذاتا فردی‌ کمال‌گرا و زیبایی طلب است و همیشه به دنبال روش‌هایی برای بهتر دیده شدن به خصوص از نظر ظاهری بوده و این موضوع برای وی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معمولاً تناسب دهان و داشتن دندان‌ مرتب جزو فاکتورهای زیبایی‌ محسوب می‌شود. افراد زیادی هستند که از این نعمت محروم هستند و دندان هایشان نیاز به درمان جدی دارد. ارتودنسی یک روش قدیمی‌ و پرطرفدار برای رفع ایرادات فک و دندان‌ است‌.

از هر ۱۰۰ نفر حدود ۳۰ نفر شامل درمان ارتودنسی می‌شوند و دراین بین تعدادی ترجیح می‌دهند پلاک و سیم دندان‌ هایشان دیده نشود. برای همین روشی جدید ابداع شده است به نام ارتودنسی نامرئی که دردسرهای ارتودنسی سیمی را ندارد. اما ارتودنسی نامرئی برای چه کسی مناسب است؟ برای پاسخ به این پرسش ادامه‌ی مطلب را به دقت مطالعه کنید.

 ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی درمانی برای ردیف و منظم کردن دندان‌ها است و به رفع مشکلات جزئی فک که نیاز به عمل جراحی ندارد کمک می‌کند. در ارتودنسی نامرئی  که به آن ارتودنسی بی‌سیم نیز می‌گویند معمولاً از پلاک‌‌های شفاف برای قرارگیری روی دندان‌ها استفاده می‌شود. این پلاک‌ها با دستگاه ‌های سه بعدی تمام اتوماتیک، تصویربرداری و به صورت شخصی سازی شده مطابق فرم دندان‌های هر فرد ساخته می‌شود.

در‌‌‌واقع دکتر دندانپزشک و دندان‌ ساز با دانش خود در خصوص فک و دندان ارتودنسی نامرئی باکیفیتی را برای دندان شما طراحی می‌کند. پلاک‌ها با قرارگیری تمام مدت (دست کم ۲۲ ساعت در یک شبانه روز) روی دندان‌ها به مرور باعث جابه‌جایی و نظم آن‌ها می‌شوند و  حرکت دندان‌ها را برای رسیدن به موقعیت درست آسان می‌کنند.

شما می‌توانید هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان  یا برای هر وعده‌ی غذایی این پلاک‌های شفاف را در بیاورید و به راحتی به بهداشت و تمیزی آنها رسیدگی کنید.

مزایای ارتودنسی‌ نامرئی

مهم‌ترین مزیت ارتودنسی‌ نامرئی دیده نشدن آن است. شما با خیال راحت می‌توانید این روش را برای نظم دندان‌ها استفاده کنید. به علاوه ارتودنسی‌ نامرئی روشی جدید و بدون درد است و فشار وارده بر دهان و دندان در این نوع درمان  بسیار کم است. در نتیجه شما از شر دردهای شدید و تحمل فشار زیاد در قسمت دهان خود هنگام نصب پلاک و براکت فلزی و جراحت ناشی از این پلاک‌ها فارغ خواهید شد‌.

این روش درمانی قابلیت این را دارد که برای هر دندان به صورت مجزا طراحی شود‌. پزشک شما قادر خواهد بود پلاک‌ها را مخصوص دندانی بسازد که باید در جای صحیح قرار بگیرد. بدین صورت هربار و به مرور دندان‌ها منظم و یک دست در ردیف خود جای می‌گیرند.

 

بیشتر بخوانید : ارتودنسی متحرک و مزایا و معایب آن چیست؟

 

این روش آسان و بدون دردسر است، پلاک‌ها به راحتی از دندان‌جدا و به آن وصل می‌شود و در سبک زندگی شما تغییر شدید یا محدودیتی ایجاد نمی‌کند. درمان به این روش طولانی نیست و قرار نیست سال‌ها دندان‌های شما در بند براکت‌های فلزی باشد.

البته مدت درمان بستگی به وضعیت دندان‌ ها و ناهنجاری های آن دارد. دراین روش از شکستگی براکت و پلاک خبری نیست، ویزیت‌های اورژانسی به حداقل می‌رسد و زیبایی چهره‌ی شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و از همه مهم‌تر غذا خوردن شما مطابق معمول راحت و بدون مزاحمت دستگاه ارتودنسی‌ پیش می‌رود.

اولویت استفاده از ارتودنسی‌ نامرئی برای چه کسانی است؟

اصولاً دندان‌های‌ هرکس در درجات متفاوتی از ناهنجاری قرار دارد، برخی افراد نیاز اورژانسی به اردتودنسی دارند و در بعضی شدت آن کم است. به هرحال پس از مشورت با پزشک معالج خود درصورت تأئید نیاز به ارتودنسی‌ می‌توانید از روش‌ ارتودنسی‌ نامرئی با موافقت دکتر معالج استفاده کنید.

اگر‌ از‌ نصب براکت روی دندان‌های خود می‌ترسید، روش نامرئی بدون درد و ترس بوده و برای شما مناسب است. اگر فاصله‌ی بین دندان های شما زیاد است و این فاصله زیبایی شما را تحت تأثیر قرار داده است یا برعکس اگر دندان‌های شما درهم و متراکم هستند در اولویت استفاده از این روش درمانی قرار دارید.

دندن‌های شما روی هم فشرده شده‌‌اند و فشار زیادی تحمل می‌کنند؟ فضای بین آن‌ها کم است؟ اردتودنسی نامرئی به سرعت به کمک شما می‌آید. اگر دندان‌‌هایتان نامرتب و بهم ریخته است یا فک بالا و پایین شما تراز نیست و روی هم قرار نمی‌گیرد، این روش کمک کننده است، بنابراین در اولین فرصت به پزشکی آگاه و ماهر مراجعه کنید تا مشکلات دندان و فک شما را مرتفع سازد.

مزایا و معایت ارتودنسی نامرئی
مزایا و معایت ارتودنسی نامرئی

 

معایب ارتودنسی‌ نامرئی

به طور کلی هیچ روش درمانی عاری از عیب و ایراد نیست، اردتودنسی نامرئی می‌تواند برای فردی بسیار موفق و عالی عمل کند و برعکس برای فردی آزار دهنده باشد اما چند ایراد کلی به این روش وارد است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

این روش هزینه‌های درمانی بالایی دارد و از آن جایی که تحت پوشش بیمه قرار نمی‎گیرد هرکس باید نسبت به پرداخت هزینه‌های درمانی شخصا اقدام کند. اگر شدت ناهنجاری خیلی بالا باشد این روش جوابگو نیست. در این روش درمانی ارتودنسی‌ ها باید روزی بیست و دو ساعت روی دندان باشد و این در اوایل نصب آنها ممکن است آزار دهنده باشد.

در این روش باید هنگام غذاخوردن بریس هارا در بیاورید و شاید این کار در جمع غریبه یا رستوران کمی‌ شرم آور باشد و در نهایت مسواک کردن دندان‌ها بعد از هر وعده دراین روش‌ الزامی است با این حال بسیاری از افراد اردتودنسی نامرئی را به جهت سهولت نصب و استفاده از آن به تمامی روش‌های درمانی ترجیح می‌دهند.

این روش کارایی‌ به شدت بالایی دارد اما متأسفانه پزشکان ماهر و کمی در ایران وجود دارند که قادر به استفاده از روش اردتودنسی نامرئی باشند. زیرا استفاده ازین روش‌ درمانی نیازمند مهارت عالی و دستگاه‌هایی با تکنولوژی پیشرفته است.

نتیجه گیری

اگر برای انجام اموری به این مهمی مانند درمان به روش ارتودنسی‌ نامرئی به پزشکان حاذق و کاربلد یا کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید، علاوه بر رضایت از‌ ارتودنسی‌ خود، از جهت کیفیت متریال به کار رفته در ساخت بریس‌ها، درمان تخصصی و پاکیزگی محیط نیز خیالتان راحت بوده و رضایت خاطرتان جلب خواهد شد. اهمیت به سلامتی دندان‌ها ضروری است و ارتودنسی نیز یکی از موارد بسیار مهم برای پیگیری و درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *