کاربرد کش ارتودنسی و نحوه صاف شدن دندان به‌وسیله کش

کاربرد کش ارتودنسی

ارتودنسی یک روش درمانی برای ناهنجاری‌های فک و دندان است. در این روش دندان‌ها به‌ وسیله براکت و بریس‌ها تحت فشار و اعمال نیروی زیاد قرار می‌گیرند تا به مرور زمان جابه‌جا شده و در محل صحیح قرار بگیرند. علاوه بر این موارد کش ارتودنسی یکی از مهم‌ترین وسیله‌های درمان ارتودنسی است.

این کش دور پره‌های براکت‌ها بسته شده و اجازه نمی‌دهد سیم ارتودنسی از داخل براکت‌ها بیرون بیاید یا جابه‌جا شود‌. کش ارتودنسی یک قسمت از مراحل درمان با روش ارتودنسی است و بدون آن رسیدن به نتیجه دلخواه بعید به نظر می‌رسد.

معرفی کش ارتودنسی‌

به کش ارتودنسی الاستیک ارتودنسی دندان نیز می‌گویند. این کش یک نوار حلقوی و لاستیکی است که دور براکت‌های فلزی دندان بسته می‌شود تا ناهنجاری‌های فک بالا یا پایین را برطرف و دندان‌های بهم ریخته را نظم دهد‌.

بسیاری از روش‌های درمانی با ارتودنسی کوتاه مدت نیست و نیاز به درمان طولانی‌تری دارند، استفاده از الاستیک ارتودنسی به کوتاهی‌ دوره درمان کمک می‌کند. این کش‌ها دارای تنوع رنگ و جنس‌های مختلفی است که در ادامه به برخی از آنان اشاره می‌کنیم.

انواع کش ارتودنسی‌

دو نوع کش ارتودنسی‌ پراستفاده وجود دارد. کش اورینگ و رابربند، که به معرفی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم.

کش اورینگ (o_ring): این نوع کش درون براکت‌ها قرار می‌گیرد و برای نگه داشتن سیم ارتودنسی درون براکت استفاده می‌شود. این مدل کش از تنوع رنگی زیادی برخوردار است و می‌تواند برای کودکان جذاب باشد‌. الاستیک ارتودنسی کوچک است و برای هر براکت به‌ صورت جداگانه استفاده می‌شود.

کش رابربند: این کش از نظر اندازه بزرگ‌تر از کش اورینگ بوده و برای اصلاح فک و فشار به آن در رنگ‌های مختلف قابل نصب و استفاده است.

نام کش ارتودنسی‌: اصولاً شناسایی کش‌ها به ‌وسیله نام آن انجام می‌شود. شرکت‌ها با توجه به قوانینی که دارند نامی برای محصولات خود انتخاب می‌کنند. کش‌ها ممکن است شبیه به هم باشند اما کاربردهای مختلفی دارند. کیفیت کش و نوع آن در میزان هزینه ارتودنسی تاثیرگذار است. استفاده نادرست روند درمان را تغییر می‌دهد، دقت کنید کش‌ها را تنها از دکتر معالج خود درخواست کنید.

 

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی برای چه کسی مناسب است؟

 

کاربرد کش ارتودنسی

از کش ارتودنسی برای جهت دادن به فک و دندان و قرارگیری آن در مکان صحیح استفاده می‌شود. ارتودنسی‌های فلزی قادر به انجام این کار نیستند مگر با استفاده از کش، از این کش‌ها برای حرکت‌های عرضی یا جلو و عقب کشیدن فک استفاده می‌شود.

این روش درمانی و تأثیر آن وابسته به همکاری بیمار و مراقبت صحیح از کش‌ها و به ‌طور منظم جایگزین کردن آن است تا نتیجه مطلوب گرفته شود. ممکن است عجیب یا بعید به نظر برسد که دندان ها با این کش‌ها مرتب شوند اما در اصل آن‌ها با وارد کردن فشاری منظم و متناوب به دندان، دندان را به ‌طور نامحسوس جابه‌جا می‌کنند.

کش‌های ارتودنسی برای همپوشانی فک و اصلاح ناهنجاری‌های آن انجام می‌شود و به مرور زمان دندان و فک را در جای معین شده قرار می‌دهد. جنس این کش‌ها از مواد لاتکس یا در صورت بروز حساسیت از مواد غیر لاتکس ساخته می‌شود و در صورت داشتن کیفیت خوب تا ۲۴ ساعت قدرت کشسانی خود را حفظ می‌کنند. هرچه بیشتر از این کش‌ها استفاده کنید، طول درمان شما نیز کمتر می‌شود.

ویژگی های کش ارتودنسی‌

ویژگی‌های کش ارتودنسی با تغییر در اندازه آن متفاوت است. به‌ طور کلی هر الاستیک ارتودنسی چند ویژگی مهم دارد که در ادامه بازگو می‌کنیم.

استحکام: کش‌های الاستیک معمولاً از قدرت کشسانی سبک تا فوق سنگین متغیر هستند. این قدرت بین ۲ الی ۶ اونس تغییر می‌کند‌.

قطر: قطر یا عرض کش، بر اساس کشش لازم بین دو براکت متفاوت است. کوچک‌ترین قطر کش ۸.۱ اینچ و بزرگ‌ترین آن ۸.۳ اینچ است.

کش‌های ارتودنسی عموماً دیده نمی‌شود مگر اینکه شما نوع رنگی آن را استفاده کنید. منعطف هستند و آسیبی به فک نمی‌زنند و تعویض آنها راحت است. برای اصلاح مشکلات دندان بسیار مفید است. ارزان هستند و به راحتی تهیه می‌شوند. در بسیاری از موارد پزشک معالج آنها را در اختیار شما قرار می‌دهد‌.

 مراقبت و نگهداری از کش ارتودنسی‌

۱_ ممکن است در روزهای ابتدایی استفاده از کش دچار زخم، درد و احساس ناراحتی شوید، نگران نباشید زیرا موقتی است و با استفاده منظم و مداوم به مرور کاهش می‌یابد.

۲_ با توجه به دستور پزشک معالج و کاهش قدرت کشسانی الاستیک های ارتودنسی بهتر است روزی سه الی چهار مرتبه کش‌ها عوض شوند.

۳_ برای بهبود انحراف و ناهنجاری دندان بهتر است به توصیه‌های پزشک خود توجه کنید و نهایت دقت در نصب کش‌ها را به کار ببرید.

۴_ مهم ترین نکته رعایت بهداشت دهان و دندان به ‌طور مرتب و صحیح است زیرا کش‌های ارتودنسی محل خوبی برای تجمع میکروب و باکتری‌ها بوده و بهتر است مرتب دندان‌ها را مسواک کرده و از کشیدن نخ دندان غافل نشوید.

۵_ بهتر است مدت زمانی که متخصص شما برای استفاده از کش‌های ارتودنسی در نظر گرفته است را رعایت کنید و از کش‌ها استفاده کنید. البته دقت کنید بدون مشورت با پزشک معالج مدت استفاده از کش‌ها را کم یا زیاد نکنید.

 

نگهداری از کش ارتودنسی‌
نگهداری از کش ارتودنسی‌

 

۶_ در صورت شل شدن و پاره‌شدن کش های ارتودنسی‌ یا تمام شدن آنها به سرعت اقدام به جایگزین کردن آن کنید.

۷_ همیشه کش‌های خود را همراه داشته باشید تا در صورت پارگی یا شل شدن به راحتی بتوانید آنها را تعویض کنید.

کلام آخر

ارتودنسی برای زیبایی دندان‌های شما بسیار مهم است. انتخاب دکتر مناسب و استفاده از کش‌های با کیفیت و سیم‌های مرغوب برای تسریع در روند درمان به شدت ضروری است. تمام نکات مربوط به نگهداری و مراقبت از کش‌ها را به خوبی رعایت کنید تا طول درمان شما سریع‌تر شود.

شما در انتخاب رنگ کش مختار هستید و حتی می‌توانید کش‌های شفاف استفاده کنید تا از دیده شدن کش ارتودنسی روی دندان خود جلوگیری کنید و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *