هر واحد کامپوزیت به چه معناست؟

هر واحد کامپوزیت یعنی چی؟

داشتن دندان‌های زیبا و یک لبخند جذاب هر چهره‌ای را متفاوت می‌کند. امروزه داشتن یک لبخند زیبا و دندان‌های سالم و مرتب دیگر یک آرزو نیست و همه می‌توانند به کمک علم دندانپزشکی از این زیبایی بهره‌مند شوند. در علم دندانپزشکی روش‌های بسیاری برای ترمیم و زیباسازی دندان‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها کامپوزیت است‌. هنگامی که برای ترمیم دندان‌های خود به مطب پزشک مراجعه می‌کنید، خواهید فهمید که کامپوزیت به صورت واحد محاسبه می‌شود. اما اگر هنوز منظور از هر واحد کامپوزیت را متوجه نشده‌اید، تا انتهای این مطلب با ما باشید.

کامپوزیت دندان چیست؟

منظور از کامپوزیت دندان موادی هستند که در علم دندانپزشکی برای پوشاندن و ترمیم کردن شکستگی‌ها و خرابی‌های دندان استفاده می‌شوند. در واقع کامپوزیت‌ها مواد خمیری شکلی هستند که به صورت لایه لایه بر روی دندان بیمار قرار داده می‌شوند و نیازی به تراشیدن و تخریب دندان ندارند. این مواد پس از قرارگیری بر روی دندان به کمک نورهای مخصوص سفت شده و سپس توسط پزشک تراشیده و شکل داده می‌شوند.

اصلاح طرح لبخند از دیگر اقدامات زیبایی است که با استفاده از مواد کامپوزیت انجام داده می‌شود. در این عمل عموما دندان‌های جلویی با مواد مخصوص پوشانده می‌شوند و لبخند زیباتری را برای فرد به وجود می‌آورند. کامپوزیت‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام در شرایط خاصی به کار برده می‌شوند‌. همه‌ی انواع کامپوزیت‌ها نیز براساس واحد محاسبه می‌شوند و برای تعیین قیمت هر واحد کامپوزیت باید نوع آن مشخص شود. اما به طور کلی کامپوزیت دندان به چهار گروه متفاوت تقسیم می‌شود:

کامپوزیت نانوفیلد

کامپوزیت نوع هیبرید

کامپوزیت میکروفیلد

ونیرها IPS

در واقع معیار تقسیم‌بندی این ونیرها براساس نوع دندان مشخص می‌شود. به صو‌رتی که برای دندان‌های جلویی که زیبایی و درخشندگی اهمیت فراوانی دارد، از نوع میکروفیلد استفاده می‌شود. اما در دندان‌های عقبی که مقاومت حرف اول را می‌زند، باید از ونیرهای محکم‌تر استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید : 5 تفاوت اصلی کامپوزیت و لمینت

 

هر واحد کامپوزیت به چه معناست؟

در علم دندانپزشکی منظور از هر واحد کامپوزیت، یک دندان بیمار است که با مواد مخصوص کامپوزیت پوشش داده می‌شود. هزینه هر واحد کامپوزیت دندانی توسط برند سازنده آن تعیین می‌شود. شرکت سازنده کامپوزیت براساس نوع مواد سازنده قیمت کامپوزیت را مشخص می‌کند و دندانپزشک نیز براساس تعداد دندان‌هایی که نیاز به پوشش و ترمیم دارند قیمت آن را مشخص می‌کند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

قبل از انجام کامپوزیت ابتدا باید سلامت کامل دندان و ‌لثه توسط دندانپزشک بررسی شود و هرگونه عفونت دهانی درمان گردد. پس از درمان پزشک مراحل انجام کامپوزیت را آغاز می‌کند.

  1. در مرحله اول سطح دندان به‌طور کامل با برس تمیز می‌شود.
  2. در مرحله دوم ابتدا پزشک مقداری از کامپوزیت مورد نظر را با رنگ دلخواه شما بر روی دندان قرار می‌دهد تا بتوانید رنگ آن را روی دندان‌تان ببینید. معیار اصلی در انتخاب رنگ سلیقه شماست. شما می‌توانید هم از رنگ‌های کاملا طبیعی استفاده کنید و هم رنگ‌های بسیار سفید و یخچالی را برای دندان‌‌هایتان در نظر بگیرید. در این بین می‌توانید از مشورت و نظرات دندانپزشک هم بهره ببرید.
  3. در این هنگام مواد موردنظر بر روی دندان قرار داده شده و فرآیند درمان آغاز می‌گردد.
  4. مواد قرار گرفته بر روی دندان با استفاده از نور آبی سفت و سخت می‌شوند.
  5. در آخر اضافات مواد با کمک دستگاه‌های مخصوص تراشیده می‌شود و یک سطح درخشان و کاملا صاف را به وجود می‌آورد.

هزینه هر واحد کامپوزیت دندان

 کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد که تمامی آن‌ها نیز هزینه‌های متفاوتی دارند. درخصوص قیمت هر واحد کامپوزیت دندان می‌توان گفت که کامپوزیت‌ها در هر میزان قیمتی که بخواهید موجود هستند و در حد منطق و بودجه شما انتخاب می‌شوند. انتخاب نوع کامپوزیت کاملا دست شماست و دندانپزشکان زیبایی در فرآیند انتخاب مناسب‌ترین کامپوزیت دندان بر اساس نیازها و شرایط دندانی شما بهترین راهنمایی را انجام می‌دهند.

 

هزینه هر واحد کامپوزیت
هزینه هر واحد کامپوزیت

 

مراقبت‌های لازم بعد از کامپوزیت دندان

دندان‌ها پس از کاشت کامپوزیت بسیار حساس هستند و به مراقبت و توجه بسیاری نیاز دارند. در ادامه به عواملی که ممکن است به کامپوزیت‌های دندان شما آسیب برسانند اشاره خواهیم کرد:

  • اگر با دندانی که به تازگی کامپوزیت کرده‌اید آجیل بشکنید باعث ایجاد آسیب‌های جدی به دندان‌های خود خواهید شد.
  • اگر با دندان خود وسایل فلزی مثل سوزن و… را نگه دارید ممکن است دندان خود را لب پر کرده و یا آن را بشکنید.
  • پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها می‌بایست طبق دستور پزشک به صورت مرتب دندان‌های خود را مسواک بزنید. چرا که مسواک زدن دندان‌های کامپوزیت شده از ایجاد پوسیدگی در آن‌ها جلوگیری می‌نماید.
  • بعضی از افراد هنگامی که در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند در خواب دندان‌هایشان را به یکدیگر فشار می‌دهند. در بعضی موارد دندان قروچه یا چسباندن دندان‌ها به یکدیگر موجب می‌شود به روکش‌های کامپوزیت شما آسیب وارد شود. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم اگر عادت به دندان قروچه دارید و نمی‌توانید به راحتی آن را از بین ببرید از محافظ دندان برای کمک به محافظت از هر واحد کامپوزیت دندان خود در زمان خواب استفاده کنید.
  • از دیگر راه‌های مراقبت کردن از دندان کامپوزیت شده استفاده از نخ دندان است. هنگامی که غذا می‌خورید امکان دارد که برخی از باقی مانده‌های غذا میان دندان‌های شما باقی بماند.
  • از خوردن مواد ‌غذایی و نوشیدنی‌های حاوی مواد رنگی خودداری کنید. چرا که کامپوزیت دندان بسیار مستعد لکه‌گیری است و از بین بردن این لکه ممکن است بسیار سخت و دشوار یا حتی غیرممکن باشد. قهوه، چای، مشروب و سیگار بدترین مواد برای رنگ‌آمیزی روکش کامپوزیت دندان هستند. اما اگر نمی‌توانید از خوردن نوشیدنی مورد‌علاقه خود صرف‌نظر کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم نوشیدن با نی را امتحان کنید. زیرا این امر می‌تواند احتمال رنگی شدن روکش را کاهش داده و لکه‌های دندان را محدود کند.

حرف آخر

استفاده از کامپوزیت دندان یک روش در علم دندانپزشکی است که جهت زیباسازی و ترمیم دند‌ان‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در انجام کامپوزیت، هر واحد کامپوزیت به آن دندان بیمار که به ترمیم نیاز دارد گفته می‌شود و هزینه کلی انجام آن نیز براساس تعداد واحدهای موردنیاز تعیین می‌گردد. همچنین کامپوزیت‌ها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و از نظر نوع مواد سازنده و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. پس از انجام کامپوزیت بهتر است به نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد عمل کنید تا بتوانید مدت زمان بیشتری را از کامپوزیت و زیبایی دندان‌هایتان لذت ببرید.