عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

مقدمه عوارض لمینت دندان

همه ما می‌دانیم که یکی از موارد مهم در جذابیت و زیبایی، داشتن لبخندی زیبا است. یک لبخند زیبا علاوه‌بر اینکه اعتماد به‌نفس شما را بالاتر می‌برد، باعث می‌شود در برقراری ارتباط کاری یا عاطفی بهتر عمل کنید. خوشبختانه امروز دیگر داشتن یک لبخند زیبا حسرت نیست و همه می‌توانند با روش‌های مختلفی مثل لمینت دندان لبخند خود را زیباتر کنند.

اما نکته این است که خوب مطلق وجود ندارد و هر عمل یا جراحی زیبایی در کنار خوبی‌هایی که دارد، ممکن است عوارضی نیز برای فرد به همراه داشته ‌باشد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به لمینت دندان، از عوارض لمینت دندان اطلاع داشته‌باشید. در این مقاله راجع‌به عوارض لمینت دندان بیشتر توضیح می‌دهیم. پس اگر قصد دارید با لمینت‌کردن لبخند خود را زیباتر کنید، بد نیست ابتدا با عوارض آن آشنا شوید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یکی از روش‌های زیبایی دندان‌ها است. در این روش، ابتدا از دندان‌های شما قالب‌گیری انجام می‌شود. سپس لمینت که یک رویه بسیار نازک سرامیکی است در لابراتوار ساخته می‌شود. در انتها این لایه روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و جذابیت شما را چند برابر بیشتر می‌کند. از لمینت دندان می‌توان برای اطلاح فرم و شکل دندان‌ها، اصلاح رنگ دندان‌ها و همچنین برای از بین‌بردن فاصله بین دندان‌ها استفاده کرد.

لمینت در درمان شکستگی دندانی هم می‌تواند موثر باشد. پس از انجام لمینت پزشک یک سری مراقبت‌ها به شما می‌دهد که باید حتما آن‌ها را عایت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. البته در کنار تمام خوبی‌های این روش درمانی، ممکن است عوارضی به همراه داشته‌باشد. در ادامه به توضیح عوارض لمینت دندان می‌پردازیم.

عوارض لمینت دندان شامل چه مواردی است؟

لمینت دندان ممکن است عوارضی به همراه داشته ‌باشد. البته جای هیچ نگرانی نیست چون پزشک شما با در نظرگرفتن عوارض این راه را برای درمان شما انتخاب می‌کند. با این حال اگر خودتان هم از عوارض لمینت دندان آگاه باشید، تصمیم‌گیری راحت‌تری خواهید داشت.

شکستن لمینت‌ دندان‌ها

یکی از شایع‌ترین عوارض لمینت‌ دندان، مربوط به شکستن یا لب‌پر شدن لایه لمینت است. البته احتمال بروز این مشکل با مراقبت صحیح از لمینت‌ها به صفر می‌رسد. بهتر است به توصیه‌های دندان‌پزشک در رابطه با مراقبت از لمینت‌ها به‌خوبی توجه کنید. از انجام کارهایی که باعث شکستن لمینت‌ها می‌شوند مثل شکستن پسته، فندق یا بادام و باز کردن در شیشه نوشابه با دندان‌هایتان خودداری کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که لمینت‌ها قابل ترمیم نیستند و بعد از بروز صدماتی مثل شکستن باید به کل تعویض شوند.

بیشتر بخوانید : قیمت لمینت دندان در سال جدید

 

لمینت دندان برگشت‌پذیر نیست

قبل از قرارگرفتن لمینت‌ها روی دندان، سطح دندان تراشیده می‌شود. بنابراین نمی‌توان پس از گذشت مدتی لمینت‌ها را با چیز دیگری تعویض کرد. در واقع لمینت دندان یک روش دائمی است و اگر نمی‌خواهید برای همیشه روی دندان‌هایتان لایه لمینت باشد، بهتر است از روش‌های جایگزین مثل کامپوزیت دندان استفاده کنید.

لمینت دندان تغییر رنگ می‌دهد

یکی دیگر از عوارض لمینت دندان که شایع‌تر است، تغییر رنگ و ایجاد لک روی لمینت دندان است. این عارضه با مراقبت از لمینت‌ها و رعایت نکات و دستورالعمل‌های نگهداری آن‌ها قابل پیشگیری است. پس از استفاده از لمینت دندان سعی کنید مواد رنگی مثل قهوه را کاهش دهید. همچنین هرگز مسواک‌زدن را فراموش نکنید.

لمینت دندان باعث حساس‌شدن دندان‌ها می‌شود

حساس‌شدن دندان‌ها یکی از دیگر از عوارض لمینت دندان است. همان‌طور که گفتیم، در روش لمینت دندان سطح دندان کمی تراشیده می‌شود و سپس لایه لمینت روی آن قرار می‌گیرد. این تراشیدن ممکن است باعث حساس‌شدن دندان‌ها شود. در اثر تراشیدن لایه سطحی دندان، ممکن است دندان نسبت به گرما و سرما حساس شود و مثلا هنگام خوردن بستنی یا نوشیدنی‌های سرد احساس ناخوشایندی به‌شما دست بدهد. البته این عارضه، موقتی است و برای همیشه حساس‌شدن دندان‌ها ادامه نمی‌یابد.

 ممکن است برخی افراد این مشکل را هیچ‌وقت تجربه نکنند و بعضی دیگر هم به‌علت نازک‌بودن مینای دندان‌شان این عارضه را با شدت بیشتری تجربه کنند. توصیه می‌شود تا 2 هفته بعد از لمینت دندان از نوشیدن و خوردن موادغذائی خیلی سرد یا خیلی گرم جلوگیری کنید. بهتر است قبل از لمینت حتما با دندان‌پزشک مشورت کنید تا تایید کند این روش برای شما خوب است یا نه.

لمینت دندان در اثر نصب نادرست ممکن است موجب پوسیدگی دندان شود

قاعدتا اگر لمینت دندان خود را پیش پزشکان حرفه‌ای و دارای مجوز انجام دهید، عوارض لمینت دندان کمتر برای شما پیش خواهندآمد. اگر دندان‌پزشک شما اصل نصب لمینت بر روی دندان را به‌خوبی رعایت نکند، ممکن است در طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان‌های شما شود. کیفیت تجهیزاتی که پزشک برای لمینت دندان استفاده می‌کند نیز در پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان‌های شما نقش موثری دارند.

لمینت دندان ممکن است باعث بروز بیماری‌های لثه‌ای شود

چنانچه دندان‌پزشکی که برای لمینت دندان خود به او مراجعه می‌کنید تجربه و مهارت کافی در این زمینه نداشته‌باشد، ممکن است به بیماری‌ها و عفونت‌های لثه‌ای گرفتار شوید. نصب صحیح و رعایت کامل موارد بهداشتی در لمینت دندان بسیار اهمیت دارد و اگر این کار به‌درستی انجام شود، بیماری‌های لثه‌ای مثل عفونت بافت لثه هرگز ایجاد نمی‌شوند.

لمینت زیبای دندان
لمینت زیبای دندان

 

لمینت دندان ممکن است باعث التهاب لثه شود

یکی دیگر از عوارض لمینت دندان، التهاب لثه است. التهاب لثه پس از برخورد با لمینت اتفاقی طبیعی است ولی اگر التهاب بیشتر از 3 روز طول کشید یا باعث خون‌ریزی در لثه شد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد بعد از لمینت دندان

به‌طور کلی نصب لمینت درد زیادی ندارد اما برخی افراد که حساسیت بالایی دارند ممکن است دچار مشکل شوند. گاهی پزشک برای فرد مسکن تجویز می‌کند تا در صورت بروز احساس درد مصرف کند. اگر برای درمان نقص‌های ظاهری دندان مثل شکستگی بخواهید از لمینت استفاده کنید، چون مینای دندان بیشتر تراشیده می‌شود، ممکن است درد بیشتری احساس کنید.

سخن پایانی عوارض لمینت دندان

بی‌شک خیلی از افراد دوست دارند یک لبخند زیبا و داشتن دندان‌های سفید و یک‌دست داشته‌باشند. خوشبختانه داشتن لبخند زیبا دیگر آرزویی دست‌نیافتنی نیست و همه می‌توانند یک لبخند زیبا را تجربه کنند. لمینت یکی از راه‌هایی است که می‌توانید برای اصلاح فرم و شکل دندان‌ها و همچنین درمان برخی مشکلات دندان‌هایتان از آن کمک بگیرید.

لمینت دندان مانند هر روش درمانی و زیبایی دیگری، یک‌سری عوارض و مراقبت‌هایی هم دارد. گاهی ممکن است عوارض لمینت دندان باعث شوند که پزشک راه دیگری را برای درمان شما درپیش گیرد. البته عوارض لمینت دندان خیلی حاد نیستند و عموما مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند. با این حالف آگاهی از عوارض لمینت دندان و آشنایی با آن‌ها به شما قوت قلب می‌دهد باعث می‌شود تصمیم درست‌تری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *