ایمپلنت دندان جلو فک بالا و پایین چگونه انجام میشود؟

اهمیت ایمپلنت دندان جلو

مقدمه

دندان‌های پیشین جلو در فک بالا و پایین، در زیبایی صورت و لبخند نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اگر به هر دلیلی این دندان‌ها از بین بروند، جایگزین کردن آن‌ها به روش‌های گوناگون اهمیت بالایی دارد. یکی از این روش‌ها، استفاده از ایمپلنت دندان جلو است. اگر قصد استفاده از این روش را برای افزایش زیبایی دندان‌های خود دارید، با ما همراه باشید تا ابعاد گوناگون روش ایمپلنت دندان را بررسی کنیم.

اهمیت ایمپلنت دندان جلو

از مهم‌ترین علل از بین رفتن دندان‌های جلویی، ضربه‌هایی است که در پی حوادث و تصادفات به آن‌ها وارد می‌شود. استخوان در این ناحیه از فک در سال اول پس از افتادن دندان، حدود 25 تا 40 درصد تحلیل می‌رود. برای جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان در سال‌های بعد و البته برای حفظ زیبایی و ساختار فک، استفاده از خدمات ایمپلنت ضروری است.

ایمپلنت فوری

همانطور که اشاره کردیم، حساسیت دندان‌های جلویی موجب می‌شود تا استفاده از ایمپلنت آن هم به روش فوری، فرآیندی ضروری باشد. البته لازم به ذکر است که روش فوری در همه‌ی موارد امکان پذیر نیست و شرایط خاص خودش را می‌طلبد، از جمله وجود استخوان سالم در اطراف دندان، عفونت نداشتن و در سلامت کامل بودن شکل ریشه و لثه‌ها. خوب است بدانید که هزینه‌ی این روش قدری بیشتر از ایمپلنت معمولی است.

چراکه فرایندهایی بیشتر از کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت را در بر می‌گیرد؛ هزینه‌ی پودر استخوان و ممبران از جمله‌ی این هزینه‌های مضاف هستند که ضرورت آن‌ها در پروسه‌ی درمانی تقریبا زیاد است. در این روش بیمار باید بداند که بعد از خروج دندان، ممکن است شرایط کاشت ایمپلنت فراهم نشود و فقط بتوان پیوند استخوان را انجام داد.

ساخت پروتز بر ایمپلنت دندان جلو
ساخت پروتز بر ایمپلنت دندان جلو

 

ساخت پروتز بر روی ایمپلنت دندان جلو

فاصله‌ی میان کاشت ایمپلنت و ساخت پروتز بر روی آن‌ را یک فاصله زمانی برای جوش خوردن استخوان فک به ایمپلنت می‌دانند که بسته به شرایط بیمار، بین سه تا شش ماه ممکن است طول بکشد. جهت پر کردن فضای خالی پروتز ایمپلنت در طول این مدت روش‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پروتزهای متحرک

استفاده از پروتزهای متحرک یا فیلیپرها یکی از ساده‌ترین روش‌های جایگزینی پروتز ایمپلنت است. پروتزهای متحرک باید فقط در موقعیت‌های خاص مورد استفاده قرار بگیرند: مانند محل کار، مهمانی و… و در شرایطی معمولی مانند غذا خوردن و خوابیدن باید آن‌ها را جدا کرد. چراکه استفاده مداوم از پروتزهای متحرک می‌تواند به لثه و استخوان فشار وارد کرده و در نتیجه موجب آسیب رساندن به آن‌ها و تحلیل رفتنشان شوند و از طرفی هم، فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به فک را هم به تعویق می‌اندازند.

روش FRC

در این روش یک دندان کامپوزیتی را به صورت موقت به دندان مجاور آن متصل می‌کنند. فایده استفاده از این روش، ثابت بودن ایمپلنت موقتی است و ایراد آن، شکننده‌ بودن و مقاومت کم ایمپلنت است به طوریکه در طی چند ماه استفاده ممکن است چندین بار آسیب ببیند. به همین خاطر استفاده از آن نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ است.

روش immediate loading

در این روش یک پروتز موقتی را بر روی همان ایمپلنت کاشته شده قرار می‌دهند. از جمله‌ مزایای این روش فرم دهی به لثه و آماده سازی آن برای کاشت پروتز دائم است. اگر بخواهیم یکی از عیوب این روش را هم بازگو کنیم، می‌توانیم به هزینه‌ بالای این مرحله، برای تهیه قطعات اضافی ایمپلنت، اشاره کنیم که از هزینه جراحی، قالب گیری و تهیه قطعات اصلی جدا است. برای انجام این پروسه لازم است که پایه ایمپلنت کاشته شده از ثبات کافی در استخوان برخوردار باشد که خود به موقعیت ریشه دندان و استخوان بستگی دارد. همچنین لازم است که به موقعیت فک‌ها و شرایط قرارگیری دندان‌های مجاور نیز دقت شود.

 

بیشتر بخوانید : شرح مراحل ایمپلنت دندان آسیاب

 

نحوه اجرای ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت نیز همچون دیگر جراحی‌ها، طبیعتا با بی‌هوشی آغاز می‌شود تا بیمار هیچ دردی را احساس نکند. پس از آن با توجه به مقاومت استخوان، پایه ایمپلنت در درون استخوان فک قرار می‌گیرد و برای اتصال قوی ایمپلنت با آن، حدودا 12 تا 24 هفته زمان لازم است. در  طی این دوره، از پروتز موقت بر روی پایه استفاده می‌کنند تا بیمار بی‌مشکل باشد و تکلم و جویدنش به راحتی صورت بگیرد. در دوران قالب گیری پروتز، عمل به دستورات پزشک ضروری است تا پروسه درمانی با موفقيت رو به رو شود.

نکاتی که باید برای انجام‌ ایمپلنت دندان جلو بدانید

در صورتی که دندان شما کشیده شده باشد، لازم است تا در نزدیک‌ترین زمان ممکن جهت انجام ایمپلنت اقدام کنید. چراکه تاخیر در انجام این پروسه می‌تواند ساخت پروتز و روکش، جراحی و کاشت ایمپلنت را با مشکلات زیادی مواجه کند. از طرفی با توجه به این نکته که تحلیل ریج در دندان‌های بالایی از سمت خارج فک اتفاق می‌افتد، تحلیل بیش از حد می‌تواند باعث به هم خوردن ترکیب دندان‌های جلو و عدم زیبایی پروتز آن‌ها شود. چراکه با تحلیل استخوان، گردن دندان از لبه‌ی برنده آن عقب‌تر قرار می‌گیرد و علاوه‌بر به هم خوردن زیبایی ظاهری، غذا نیز در مجاور لثه جمع خواهد شد. چنانچه به علت تحلیل زیاد استخوان نتوان لبه برنده دندان را به حالت اصلی‌اش برگرداند، دندان بالا عقب‌تر از دندان پایین قرار می‌گیرد و در اصطلاح تخصصی، رابطه کلاس سه شکل خواهد گرفت.

اگر تحلیل ریج به صورت عمودی نیز اتفاق بیفتد، طول تاج پروتز دندان افزایش می‌یابد و در نتیجه دندان‌های درازتر از حالت معمول ایجاد می‌شود که حتی در صورت استفاده از جایگزین برای نسج لثه، به زیبایی طبیعی نخواهد رسید.

استفاده از ایمپلنت وقتی فقط یک دندان افتاده باشد

در این شرایط برای پر کردن فضا، از روش بریج یا پل استفاده می‌شود. در این روش برای جایگزینی دندانی که از دست رفته، لازم است تا دندان‌های ناحیه مجاور تراشیده شوند. در طی استفاده از این روش، متاسفانه دو دندان سالم مجاور آسیب خواهند دید و دچار پوسیدگی خواهند شد. از طرفی ممکن است تحلیل استخوان نیز اتفاق بیفتد. اما در صورت استفاده از ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته، نه به دندان‌های مجاور آسیبی می‌رسد و نه تحلیل استخوان رخ می‌دهد.

ایمپلنت دندان های جلویی
ایمپلنت دندان های جلویی

 

استفاده از ایمپلنت دندان جلو وقتی چند دندان از دست برود

استفاده از پروتزهای متحرک که به صورت قلاب دور دندان قرار می‌گیرند، نیازی به تراشیدن دندان‌های مجاور ندارد اما فشاری که پایه‌ها به دندان‌های مجاور وارد می‌کنند موجب لق شدن و در نتیجه پوسیدگی آن‌ها می‌شود. در این شرایط نیز استفاده از ایمپلنت هیچ یک از آسیب‌های ذکر شده را در بر نخواهد داشت و صد البته به حفظ زیبایی ظاهر نیز کمک بیشتری خواهد کرد.

چنانچه همه دندان‌ها افتاده باشند

در این شرایط اگر از پروتز‌های کامل متحرک استفاده شود، مشکلاتی از قبیل لق بودن پروتز، سختی تکلم، تغییر در شکل فک و… اتفاق خواهد افتاد. اما با استفاده از ایمپلنت‌های دندان مصنوعی بدون وجود هیچ یک از مشکلات نام برده، می‌توانید زیبایی ظاهر و سلامت دندان‌های خود را به راحتی بدست بیاورید.

آیا ممکن است ایمپلنت پس از کاشت پس بزند؟

برخلاف دیگر پیوندهایی که در بدن انجام می‌شود، مانند پیوند کلیه و قلب، ایمپلنت دندان جلویی چون فلز تیتانیوم در ساختار آن به کار رفته، با محیط بدن کاملا سازگار می‌شود. اما به دلایل دیگری ممکن است ایمپلنت از دست برود. جراحی غیراصولی، ضربه شدید به ایمپلنت بلافاصله پس از کاشت، جای گیری پروتز نامناسب و البته عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ازجمله مواردی هستند که می‌توانند موجب از دست رفتن ایمپلنت بشوند.

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت با وجود هزینه‌ی بالایی که در بر دارد، مزایای فراوانی را برای بیمار به ارمغان می‌آورد، مانند راحتی، مقاومت مناسب، زیبایی و بازگشت توانایی جویدن. این مزایا موجب می‌شود تا بیمار از پروتز ایمپلنت ثابت رضایت بیشتری نسبت به پروتز متحرک داشته باشد.

در صورت رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، ایمپلنت‌ها به صورت دندان‌های دائمی برای بیمار باقی خواهند ماند. با کمک ایمپلنت، به دندان‌های دیگر آسیبی نمی‌رسد. پایه ایمپلنت نیز چون مانند ریشه درون استخوان قرار می‌گیرد، از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کند و به همین خاطر فرم صورت دچار تغییرات منفی نخواهد شد.

معایب و مشکلات ایمپلنت

از بارزترین معایبی که در درمان با ایمپلنت می‌توان به آن اشاره کرد، هزینه‌ بالای آن  در مقایسه با دیگر روش‌های درمانی است که بسته به برند استفاده شده می‌تواند متفاوت باشد. علاوه‌بر هزینه‌ زیاد، طولانی بودن پروسه درمان با ایمپلنت نیز از معایب آن به شمار می‌رود که حدودا بین چهار تا نه ماه طول می‌کشد.

از دیگر معایب ایمپلنت آن است که در هر صورت جراحی به حساب می‌آید و در نتیجه خطرات مربوط به جراحی مانند عفونت، احتمال شکست درمان و… را در پی خواهد داشت.

اجرای ایمپلنت دندان جلو
اجرای ایمپلنت دندان جلو

 

مراقبت‌های پس از جراحی ایمپلنت

  • پس از کاشت ایمپلنت، تا یک روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه جراحی شده خودداری نمایید.
  • تا 8 ساعت پس از جراحی دهان خود را نشورید.
  • توصیه می‌شود یک روز پس از جراحی با مشورت پزشک از دهان شویه‌های مناسب استفاده نمایید.
  • پس از از بین رفتن اثرات بی حسی، نوشیدن امکان پذیر است.
  • ایمپلنت نیز مانند دندان‌های دائمی به مراقبت‌های بهداشتی احتیاج دارند و باید با کمک نخ دندان، مسواک و دهان شویه از آن‌ها مراقبت کرد.
  • در سه روز اول بعد از جراحی، از خوردن قهوه، سیگار کشیدن و نوشیدن چای خودداری نمایید. در مجموع تلاش کنید مصرف این موارد را پس از کاشت ایمپلنت کاهش دهید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف ایمپلنت دندان جلو پرداختیم و مزایا و معایب آن را بازگو کردیم. اگر قصد انجام این جراحی را دارید، حتما به دندانپزشک متخصص کاشت ایمپلنت‌ مراجعه کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *