انواع لمینت دندان

مزایاس لمینت دندان

مقدمه

انسان ذاتاً میل به زیبایی و بهبود وضعیت بدنی و ظاهری خود دارد. یکی از زیباترین بخش‌های صورت انسان که جذابیتی چشم‌نواز و دیدنی به چهره می‌دهد، لبخند است. اگر دندان‌های شخص مرتب و خوش‌رنگ باشند، قطعاً لبخند زیباتری خواهد داشت. برای رسیدن به این لبخند زیبا و جذاب راه‌های بسیاری وجود دارد. یکی از روش‌های پذیرفته‌شده و محبوب درمانی در سرتاسر دنیا، لمینت دندان است.

این روش کاربردهای بسیاری دارد و برای بهبود رنگ و فرم دندان‌ها استفاده می‌شود. لمینت دندان روش‌های مختلفی دارد و به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شود که انتخاب آن‌ها بستگی به شرایط بیمار و نظر دندانپزشک دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد انواع لمینت دندان را برای شما شرح دهیم.

انواع لمینت دندان چگونه است و به چه شکل انجام می‌شود

ابتدا باید بدانید که لمینت دندان به پوسته‌هایی ظریف و نازک گفته می‌شود که استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند و برای پوشاندن سطح بیرونی دندان استفاده می‌شوند. جنس این لمینت‌ها از موادی است که کاملاً همرنگ دندان‌ها است و جهت بهبود رنگ، اصلاح فرم، رفع نابهنجاری‌ها و مشکلات و از بین بردن فواصل بین دندانی استفاده می‌شود. لمینت دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام روند انجام متفاوتی دارد. در این بخش انواع روش‌های لمینت دندان را برای شما شرح می‌دهیم.

روش غیرمستقیم یا لمینت سرامیکی دندان

جنس این لمینت از سرامیک است و اصطلاحاً به آن «پرسلن ونیر» هم گفته می‌شود. در واقع در این روش یک پوسته بسیار نازک سرامیکی یا چینی که در لابراتوار و به قطر ۰.۵ میلی‌متر (دو برابر ضخامت پوسته تخم مرغ) ساخته شده است، به‌وسیله باندهای رزینی روی سطح دندانی که پیش از این تراش خورده است، قرار می‌گیرد.

 

روش مستقیم یا لمینت کامپوزیتی

جنس این نوع لمینت‌ها از پلیمر است و به همین علت در بسیاری از مناطق دنیا تحت عنوان ترمیم‌های پلاستیکی شناخته می‌شود. لمینت‌های کامپوزیتی در اصل موادی هستند که همرنگ دندان انسان ساخته می‌شوند. ساخت این لمینت‌ها در مطب انجام می‌گیرد و در یک یا نهایتاً در دو جلسه روی دندان‌ها چسبانده می‌شود. فاکتورهایی مانند فواصل دندان، مشکلات دندانی، فرم دندان‌ها و وسعت کار بر روی مدت زمان انجام این روش درمانی تأثیر می‌گذارد.

انجام این روش نسبتاً آسان است و وقت زیادی نمی‌گیرد؛ زیرا نیازی به قالب‌گیری و ساخت پوسته‌ها در لابراتوار نیست. حتی ممکن است در بسیاری از موارد نیاز به تراشیدن دندان‌ها هم نباشد و لمینت‌ها با اشعه مخصوص روی دندان‌ها چسبانده شوند.

انواع لمینت دندان
انواع لمینت دندان

 

روش بدون تراش انجام لمینت دندان

این نوع لمینت‌ها بسیار نازک هستند و ضخامت کمی دارند. به همین علت برای چسباندنشان نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و این روش درمانی در واقع غیرتهاجمی است. لمینت‌های بسیار نازک برای این روش درمانی در کشور ما ساخته نمی‌شوند و باید طی یک سفارش، ساخت قالب و رنگ مورد نظر را به نمایندگی‌های لمینت در کشورهای همسایه سپرد. این پروسه حدود بیست روز الی یک ماه زمان می‌برد. بعد از آماده شدن لمینت‌ها، در یک جلسه بر روی دندان چسبانده می‌شوند و بیمار می‌تواند نتیجه آن را مشاهده کند.

انواع لمینت دندان به چه علتی انجام می‌شود؟

لمینت دندان یک روش درمانی است که جهت اصلاح مشکلات ظاهری دندان انجام می‌شود و علاوه بر اصلاح فرم دندان‌ها، رنگ دندان‌ها را بهبود بخشیده و زیبایی خاصی به لبخند فرد می‌دهد.

کاربردهای انواع لمینت دندان عبارت‌اند از:

  • برای بهبود رنگ دندان‌های تیره‌شده و رنگ‌گرفته
  • اصلاح رنگ دندان‌هایی که به‌صورت مادرزادی لکه‌دار هستند (hypocalcification)
  • اصلاح فرم دندان‌های شکسته شده
  • اصلاح و تنظیم ردیف‌های دندانی و از بین بردن فواصل میان دندان
  • افزایش ارتفاع تاج‌های دندان
  • اصلاح دندان‌هایی که به سمت زبان متمایل شده‌اند

مزایای انجام انواع لمینت دندان

این روش درمانی قطعاً جنبه‌های مثبتی دارد که موجب شده طی سال‌های اخیر استقبال از این روش بیشتر شود. در این بخش به مزایای لمینت دندان می‌پردازیم:

  • انتخاب روش لمینت دندان و انجام صحیح آن زیر نظر دندانپزشک مجرب، زیبایی و درخشندگی خاصی به دندان‌های شخص هدیه می‌دهد.
  • این روش درمانی قادر است به بهترین شکل ممکن عیب و ایرادهای ظاهری دندان‌ها را رفع کند و لبخند جذابی برای فرد به ارمغان بیاورد. این اتفاق موجب افزایش اعتماد به نفس فرد خواهد شد.
  • لمینت دندان مقاومت خوبی در مقابل رنگ‌پذیری دارد و شخص نیاز نیست نگران رنگ گرفتن دندان‌هایش از مواد غذایی رنگ‌دار مانند چای یا قهوه باشد. با مسواک زدن به‌موقع و درست می‌توان این نگرانی را رفع کرد.
  • این روش درمانی بسیار آسان و سریع انجام می‌گیرد و در یک یا دو جلسه تمامی مراحل انجام می‌شود. علاوه بر این، لمینت دوران نقاهت ندارد و بیمار پس از کاشت می‌تواند روند طبیعی زندگی و فعالیت‌ها روزمره خود را انجام دهد. همچنین بیمار در حین انجام کار درد خاصی احساس نمی‌کند.
  • لمینت عمر و ماندگاری بسیار زیادی دارد؛ به شرط اینکه توسط یک دندانپزشک باتجربه و بادانش انجام شود و بیمار به توصیه‌های پزشک خود در امر نگهداری صحیح دندان عمل کند.
  • از آنجا که این روش درمانی یک روش تهاجمی نیست و مشکلی برای بیمار پیش نمی‌آورد، این امکان وجود دارد که بیمار هم‌زمان با انجام لمینت، ارتودنسی و دیگر روش‌های درمانی را انجام دهد
  • بیمار می‌تواند رنگ لمینت دندان‌های خود را مشابه با دیگر دندان‌هایش انتخاب کند تا تمام دندان‌ها یکدست باشند.

بیشتر بخوانید : عوارض لمینت دندان

 

مزایای انجام لمینت بدون تراش

  • در روش لمینت بدون تراش دادن دندان که یک روش غیرتهاجمی است، مینای دندان‌ها تراشیده نمی‌شود و از بین نمی‌رود. به همین دلیل بیمار قادر است هر زمان که می‌خواهد لمینت را از روی دندان‌های خود بردارد.
  • در این روش، به مینای دندان آسیب وارد نمی‌شود و دندان بیمار به سردی، گرمی و… حساس نخواهد شد.
  • این نوع لمینت استحکام و مقاومت بسیار خوبی دارد و نتیجه نهایی درمان برای بیمار موردپسند خواهد بود.

کلام پایانی

همان‌طور که دانستید، لمینت دندان یک روش درمانی بسیار آسان، ماندگار و بدون درد است که اگر توسط یک دندانپزشک کاربلد و باتجربه انجام شود، نتیجه‌اش تا سال‌های سال قابل مشاهده خواهد بود. در این مقاله با انواع لمینت دندان، کاربردها و مزایای آن آشنا شدید. امیدواریم توانسته باشیم به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *