ارتودنسی رنگی چیست؟ مراحل انتخاب رنگ ارتودنسی

ارتودنسی رنگی چیست

ارتودنسی رنگی

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند فرم و حالت دندان افراد را زشت کند. به‌هم‌ریختگی دندان برخی افراد به ‌اندازه‌ای زیاد است که اعتمادبه‌نفس آنها برای صحبت‌کردن یا شرکت در اجتماع را کاهش می‌دهد. ارتودنسی موثرترین روش برای رفع عیوب دندان است. با این شیوه نوین می‌توان مشکلات وراثتی و مشکلات ناشی از عادات بد رفتاری را درمان کرد.

 برای انجام این روش ابتدا متخصص دندان‌هایی فرد را بررسی کرده، سپس نوع بریس (بریج) و مدت‌زمان استفاده از ارتودنسی را تعیین می‌کند. پیشرفت‌های علمی موجب شده که امکان اجرای این روش در هر سنی وجود داشته باشد. ارتودنسی رنگی یکی از تحولات نوین در حوزه دندانپزشکی است که با استقبال فراوان مواجه شده است. برای آشنایی با مزیت‌ها استفاده از بریج‌های رنگی و نحوه انتخاب افراد واجد شرایط با ما همراه باشید.

منظور از ارتودنسی رنگی چیست؟

مهم‌ترین وسیله که برای اصلاح عیوب مختلف دندان (کجی، مال اکلوژن، نامرتبی و اصلاح ناهنجاری‌های فک) استفاده می‌شود بریس یا Dental braces نام دارد. نوجوانی بهترین دوران برای استفاده از این بریس‌های دندانپزشکی است. با این حال شرایطی فراهم شده که بزرگسالان نیز می‌توانند برای اصلاح حالت و فرم دندان و فک از این محصولات کاربردی استفاده کنند. این محصول از اجزای مختلفی تشکیل شده که عبارتند از: براکت، باند، الاستیک‌ها و سیم قوس‌دار.

براکت‌ها به قسمت جلوی دندان فرد متصل می‌شوند. از لابه‌لای براکت‌ها سیم‌های قوس‌دار عبور کرده و مسیر برای اتصال براکت‌ها را هموار می‌کنند. باندهای فلزی نیز دور دندان‌های انتهایی (آسیاب) وصل می‌شوند. الاستیک‌ها نیز به براکت‌ها متصل شده دارای رنگ‌های متنوع بوده و موجب اتصال براکت‌های بالا و پایین می‌شوند. وقتی از ارتودنسی رنگی صحبت می‌کنیم منظور اصلی ما همین قطعات الاستیک و کش‌های ارتودنسی است. این محصول نوعی کش بسیار ظریف و محکم است که از تنوع رنگی بسیار بالایی برخوردار بوده و فرد می‌تواند با توجه به سلیقه خود رنگ مناسب را انتخاب کند.

 

بیشتر بخوانید : قیمت ارتودنسی دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

 

کاندیدهای اصلی استفاده از این روش چه کسانی هستند؟

یکی از مشکلاتی که اغلب دندانپزشکان با آن مواجه هستند استفاده از بریس­های دندانپزشکی برای کودکان و نوجوانان است. عدم استقبال کودکان در این محدوده سنی از درمان های مختلف دندانپزشکی موجب شده که متخصصین استفاده از کش‌های الاستیک رنگی را برای این افراد توصیه کنند. اغلب متقاضیان استفاده از این روش نیز کودکان و نوجوانان هستند. با این حال جوانان و بزرگسالان نیز با توجه به سلیقه خود می‌توانند این شیوه درمانی را انتخاب کنند.

مهم‌ترین نکات هنگام انتخاب بریس­های رنگی

قبل از اشاره به نکات اصلی برای انتخاب رنگ باید بگوییم هیچ رنگ ثابتی وجود ندارد که بتوان آن را به تمام افراد توصیه کرد. زیرا رنگ و حالت چهره افراد با یکدیگر متفاوت است. هر فرد باید با توجه به خصوصیات فیزیکی چهره، رنگ دندان‌ها و پوست خود بریس رنگی مناسب را انتخاب کرده و استفاده کند. مهم‌ترین نکات برای یک انتخاب مناسب عبارتند از:

تناسب رنگ کش‌ها با چهره

همان‌طور که برای انتخاب عینک، رنگ مو، شال و حتی لباس به چهره و رنگ پوست خود توجه می‌کنید در روش ارتودنسی رنگی نیز این موضوع اهمیت بالایی دارد. اگر رنگ پوست شما سبزه یا تیره است یا از رنگ موهای فانتزی استفاده می‌کنید رنگ‌های نئونی برای شما بهترین انتخاب هستند. توصیه می‌کنیم افراد سفیدپوست یا افرادی که موهای بلوند و روشن دارند از کش‌های صورتی، آبی دریایی، بنفش، قرمز، آبی روشن و سبز پررنگ استفاده کنند.

انتخاب رنگ بر اساس سبک استایل

یکی از روش‌هایی که می‌تواند انتخاب رنگ را برای شما آسان کند توجه به سبک استایل و لباس‌ها است. اگر از سبک خاصی پیروی می‌کنید بهتر است بین رنگ ارتودنسی و نوع لباس‌های شما هماهنگی وجود داشته باشد.

از ترکیب‌های رنگی استفاده کنید

 اغلب افراد برای انتخاب رنگ با مشکل مواجه شده و نمی‌دانند کدام رنگ برای آنها جالب‌تر است. در چنین مواقعی بهتر است از ترکیب چندین رنگ در ارتودنسی استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های مکمل در این مرحله به شما کمک خواهد کرد. اما فراموش نکنید این ترکیب رنگی باید با رنگ چهره و فرم صورت شما هماهنگی داشته باشد. ترکیب رنگی پیشنهادی ما عبارت است از: قرمز +سیاه، آبی+ زرد، آبی + نارنجی، صورتی + بنفش، صورتی ملیح+ سبز نئونی.

تناسب رنگ ارتودنسی با رنگ چشم

 چشم مهم‌ترین و زیباترین عضو بدن است. یکی از روش‌های که می‌توانید برای افراد خطای دید ایجاد کرده و مانع تمرکز زیاد آنها روی دندان‌های ارتودنسی شده خود شوید تناسب رنگ چشم و ارتودنسی است. در این مرحله بهتر است از دکتر خود بخواهید ارتودنسی رنگی را به ‌گونه‌ای انتخاب کند که چشم‌های شما را درشت‌تر و جذاب‌تر نشان دهد.

پرهیز از انتخاب رنگ‌های سفید و روشن

رنگ دندان در حالت عادی مایل به زرد است. اگر از کش‌های سفید و روشن استفاده کنید دندان‌های شما را زردتر از حالت عادی نشان می‌دهد. به علاوه در اثر مصرف مواد غذایی مختلف به ‌سرعت تغییر رنگ می‌دهد.

مراقبت بعد از ارتودنسی

مهم‌ترین مرحله پس از انجام ارتودنسی رعایت نکات بهداشتی و مراقبت از دندان‌ها است. اگر شما نیز از کش‌های الاستیک رنگی در ارتودنسی استفاده کرده‌اید باید بدانید که مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند تاثیر منفی بر رنگ این کش داشته باشد و دندان شما را زشت یا کثیف نشان دهد. برای افزایش طول عمر بریس‌ها و مراقبت از دندان‌های ارتودنسی رعایت نکات زیر الزامی است:

  • از مصرف مواد چسبنده خودداری کنید.
  • پس از مصرف موادی مانند قهوه و شکلات بلافاصله دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان با توجه به بریس­ها کمی دشوار بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد. بی‌توجهی و عدم صرف وقت کافی موجب تغییر دائمی رنگ دندان‌های شما خواهد شد. بهتر است با آرامش و دقت از مسواک ارتودنسی و نخ دندان استفاده کنید.
  • از دستگاه پرفشار آب استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تمام غذای باقیمانده بین دندان و بریس را خارج کنید.

سخن پایانی

وراثت، مکیدن انگشت شصت، ناهنجاری‌های فک و عادات بد رفتاری دلایل اصلی تغییر و بدحالتی دندان و فک می‌شوند. ارتودنسی تنها راهی است که برای حل این معضلات وجود دارد. این راه کاملا ایمن و بی‌خطر است. مناسب‌ترین سن برای استفاده از درمان ارتودنسی سنین کودکی و نوجوانی است. اما اغلب کودکان در این سنین از انجام این روش خودداری می‌کنند. ارتودنسی رنگی روشی مناسب است که کودکان را به اصلاح فرم دندان‌ها علاقه‌مند می‌کند. در این روش افراد به‌راحتی می‌توانند با توجه به سلیقه خود رنگ کش را انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *