علت درد دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

درد دندان بعد از کامپوزیت

کامپوزیت یکی از روش‌ها و خدمات دندانپزشکی است که جهت زیبایی و سفید کردن دندان‌ها یا ترمیم پوسیدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی این فرایند یک لایه نازک از مواد کامپوزیتی به شکل خمیر روی سطح دندان پوسیده پس از تراش قرار می‌گیرد و سریع محکم می‌شود. اما در این بین یکی از رایج‌ترین شکایت بیماران علت درد دندان بعد از کامپوزیت است که در یک بازه زمانی بروز می‌کند. جهت آشنایی بیشتر با دلایل ایجاد درد بعد از کامپوزیت دندان و روش‌ تسکین آن با ما همراه باشید.

علت درد دندان بعد از کامپوزیت چگونه نمایان می‌شود؟

احساس و علت درد دندان بعد از کامپوزیت بستگی به شرایط بالینی بیمار دارد و در هر بیماری به یک شکل بروز می‌کند. اما اغلب این دردها بعد از گذشت چند روز یا چند هفته از بین می‌رود و بیماران باید صبوری کنند. به طور معمول درد کامپوزیت در سه حالت زیر نمایان می‌شود.

  • درد آزاردهنده نسبت به محرک حرارتی: بسیاری از بیماران بعد از انجام کامپوزیت، دندان آنها نسبت به گرما و یا سرما حساس می‌شود. به عبارتی دیگر با خوردن یک نوشیدنی گرم در دندان‌ها احساس گزگز و یا تیر کشیدگی خواهند کرد و این درد آزاردهنده پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود. جهت بررسی علت درد دندان بعد از کامپوزیت باید با پزشک معالج مشورت کرد.
  • علت درد دندان بعد از کامپوزیت حاصل از فشار به دندان‌ها: برخی از بیماران بعد از کامپوزیت در صورت جویدن غذا و یا وارد فشار به دندان احساس درد دارند. این علت درد دندان بعد از کامپوزیت می‌تواند با از بین رفتن بی‌حسی دندان و پس از پایان عملیات ترمیم آغاز می‌شود که در صورت تداوم نیاز به بررسی و درمان دارد.
  • احساس درد خفیف یا شدید: یکی از شکایت بیماران بعد از اتمام فرایند ترمیم دندان، احساس درد شدید یا خفیف در حالت عادی بدون عوامل بیرونی است. این نوع درد می‌تواند به دلیل حساسیت دندان به مواد کامپوزیتی ایجاد شده باشد که اغلب حداکثر ظرف 48 ساعت تسکین می‌یابد.

علت درد دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

درد و عوارض جانبی بعد از کامپوزیت دندان بستگی به شرایط بیماران و میزان سلامت دهان و دندان آنها دارد. حال این احساس درد اگر با مصرف دارو کاهش پیدا نکند و تداوم داشته باشد باید با تصویربرداری علت درد دندان بعد از کامپوزیت مشخص شده و اقدامات لازم جهت رفع آن درد و ناراحتی انجام شود. اما دلیل این دردها ناشی از موارد زیر نیز می‌تواند باشد.

 

بیشتر بخوانید : آیا روی دندان کامپوزیت شده میتوان کامپوزیت ونیر انجام داد؟

 

درد ناشی از تمیز کردن دندان‌ها قبل از کامپوزیت

احساس درد در دندان‌ها بعد از کاشت کامپوزیت شاید به دلیل پاکسازی و تمیز کردن دندان‌ها توسط دندانپزشک باشد. پزشک معالج قبل از نصب کامپوزیت‌ها همواره نسبت به تمیز کردن پلاک و ذرات غذایی روی دندان‌ها اقدام می‌کند. به همین علت تا مدت کوتاهی در دندان‌ها احساس درد خواهید کرد. البته برای کاهش علت درد دندان بعد از کامپوزیت بنابر توصیه پزشک باید از داروها و خمیر دندان‌های مخصوص استفاده کنید.

علت درد دندان بعد از کامپوزیت ناشی از حساسیت به مواد کامپوزیتی

در صورتی مواد کامپوزیتی از کیفیت لازم برخوردار نباشد نسبت به تغییرات دما و جویدن غذا مقاوم نبوده و در دندان بیمار احساس درد ایجاد خواهد کرد. بنابراین باید از پزشک خود بخواهید که از مواد رزین کامپوزیت با کیفیت و مرغوب استفاده کند.

 

علت درد دندان بعد از کامپوزیت
علت درد دندان بعد از کامپوزیت

 

درد ناشی از عدم مراقبت مناسب از دندان

اغلب پزشکان معالج بعد از اتمام فرایند کاشت کامپوزیت از بیمار خود می‌خواهند تا چند روز از گاز زدن و خوردن غذاهای سفت اجتناب کرده و از دندان خود مراقبت بیشتری کنند. اما برخی از بیماران به این توصیه دندانپزشک توجه نمی‌کنند و باعث وارد شدن آسیب به کامپوزیت دندان خود می‌شوند.

جهت تسکین و کاهش علت درد دندان بعد از کامپوزیت چه کنیم؟

احساس درد در ناحیه‌ای از دندان‌ها که مواد کامپوزیت روی آنها قرار گرفته است، اتفاق رایج و طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. بنابراین مراقبت‌های پس از اتمام فرایند ترمیم دندان با کامپوزیت موضوع بسیار پراهمیتی است و بیماران باید به توصیه‌های دندانپزشک خود توجه کنند تا عوارض بعد از این عملیات به حداقل ممکن برسد.

اغلب پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که جهت تسکین علت درد دندان بعد از کامپوزیت از کمپرس یخ استفاده کنند تا از میزان التهاب، سوزش و درد دندان آنها کاسته شود. همچنین یکی دیگر از راه‌های درمانی تجویز مسکن است که در تسکین و تحمل درد بعد از کامپوزیت دندان می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.

البته دندانپزشک مربوطه بعد از تکمیل عملیات کاشت کامپوزیت به بیمار خود دستورالعمل‌های مراقبتی را گوشزد می‌کند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. از جمله آنها می‌توان به مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، نوشیدن آب کافی در طول روز و بعد از هر وعده غذایی، عدم گاز زدن و جویدن غذاهای سفت در روزهای ابتدایی کاشت کامپوزیت، عدم مصرف نوشیدنی‌ها یا غذاهای حاوی مواد اسیدی و یا الکل اشاره کرد. بیماران در صورتیکه به این دستورالعمل‌ها توجه کنند با کاهش عوارض کامپوزیت دندان‌ها روبرو خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین برندهای کامپوزیت دندان

 

در صورتی که احساس درد و ناراحتی بیمار بعد از کاشت کامپوزیت دندان قابل تحمل نبوده و با داروهای مسکن نیز تسکین نیابد باید بعد از دو هفته برای کشف علت درد و کاهش عوارض ناشی از کامپوزیت دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک با گرفتن یک عکس اشعه ایکس می‌تواند دلیل را شناسایی کند و اقداماتی جهت رفع آن انجام دهد. در صورت نیاز نیز می‌توانید از مهارت و تخصص دندانپزشک دیگری استفاده کنید تا هر چه سریعتر علت درد مشخص شود و راه درمان آن تشخیص داده شود.

جمع‌بندی

در این مقاله موضوع علت درد دندان بعد از کامپوزیت مورد اشاره قرار گرفت. کامپوزیت تکنیکی است که جهت پوشش عیوب و نواقص ظاهری دندان بیماران به کار برده می‌شود. ترمیم دندان‌ها با این روش اغلب با درد جزئی، تورم و کبودی در لثه‌ها همراه خواهد بود که ظرف دو هفته ادامه خواهد داشت. اما در صورت تداوم باید علت درد ندان بعد از کامپوزیت توسط پزشک معالج مشخص شود.

البته عامل این درد می‌تواند ناشی از فرم‌دهی مناسب کامپوزیت‌ بر روی دندان‌ها، عدم مراقبت درست از کامپوزیت‌ها، وجود پوسیدگی در دندان‌های زیر کامپوزیت و آسیب دیدن بافت‌ها و غیره باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *