عوارض کامپوزیت ونیر

عوارض کامپوزیت ونیر

یکی از موضوعاتی که مورد توجه عموم مردم است اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان‌ها  است. یک لبخند زیبا می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود و زیبایی صورت شما را تکمیل کند. برای اصلاح لبخند گام اصلی بهبود وضعیت زیبایی دندان‌هاست. برای این کار روش‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از روکش‌های لمینیت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر است.

 استفاده از کامپوزیت ونیر می‌تواند با بهبود رنگ و ظاهر دندان‌های شما لبخند زیبایی به شما هدیه کند. اما آیا از عوارض و مشکلاتی که در نتیجه انجام ونیر کامپوزیت و یا سایر روش‌های زیبایی لبخند وجود دارد اطلاع دارید؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از این مشکلات در این مقاله با ما همراه باشید.

رنگ در کامپوزیت ونیر

یکی از نکات بسیار مهم در کامپوزیت ونیر دندان‌ها هماهنگی رنگ کامپوزیت با سایر دندان‌های شما است. جنس کامپوزیت ونیر از رزین است و توسط دندانپزشک شما در مطب توسط یک چسب بسیار قوی روی دندان‌های شما چسبانده می‌شود. عوامل مختلفی بر روی رنگ کامپوزیت ونیر تاثیرگذار است. از این میان می‌توان به لایه ونیر، رنگ دندان و رنگ مواد پیوند‌دهنده اشاره کرد.

همچنین عامل دیگری که در تغییر رنگ تاثیر دارد رطوبت است. رطوبت سطح دندان‌های شما باعث می‌شود ونیر از گوشه‌ها و لبه‌ها تغییر رنگ دهد و این موضوع می‌تواند مشکلاتی ایجاد نماید. یک از عوارض کامپوزیت ونیر تغییر رنگ در ونیر است که اگر ایجاد شود دندانپزشک نمی‌تواند آن ‌را اصلاح کند یا تغییر دهد. پس در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید و فرد با مهارتی را انتخاب کنید.

تثبیت ونیر روی دندان

مهارت دندانپزشک در تثبیت ونیر کامپوزیتی روی دندان بسیار مهم است. در صورتی‌که دندانپزشک ونیر را به خوبی روی دندان تثبیت نکند مشکلاتی مانند ورقه شدن رخ می‌دهد و یا باعث ایجاد پوسیدگی در قسمت لبه‌های خارجی ونیر می‌شود. همچنین عدم نصب درست ونیر ممکن است باعث کنده شدن ونیر از سطح دندان شود.

 اگر لبه‌های ونیر به خوبی با دندان‌های شما هماهنگ نباشد هنگام مسواک زدن یا هنگام استفاده از نخ دندان به مشکل برمی‌خورید. در نتیجه این موضوع می‌تواند بهداشت دهان و دندان شما را به خطر بیندازد. یکی دیگر از مشکلات تثبیت نامناسب ونیر تحریک لثه‌ها است. پس می‌توان گفت عفونت لثه یکی از عوارض کامپوزیت ونیر دندانی است که در نتیجه نصب نامناسب ونیر روی دندان ایجاد می‌شود.

طول عمر ونیر کامپوزیت

طول عمر ونیر کامپوزیت‌ها معمولا بین ۷-۱۰ سال است. این موضوع که ونیر کامپوزیت چند سال روی دندان شما دوام بیاورد به مهارت دندانپزشک در هنگام کار، جنس مواد مورد استفاده و نگهداری شما از ونیر کامپوزیت بستگی دارد.

ونیر نیز مانند دندان طبیعی می‌تواند دچار شکستگی و یا لب‌پریدگی شود که در این صورت حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. وقتی طول عمر کامپوزیت شما به پایان برسد باید کامپوزیت‌های دندانی خود را عوض کنید.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین برندهای کامپوزیت دندان

 

عوارض کامپوزیت ونیر: افزایش حساسیت‌های دندانی

یکی از عوارض کامپوزیت ونیر دندانی افزایش میزان حساسیت دندان‌هاست. برای اینکه دندانپزشک از اتصال محکم ونیر روی دندان اطمینان حاصل کند سطح نازکی از مینای دندان را می‌تراشد. این اقدام دندانپزشک می‌تواند باعث افزایش حساسیت‌های دندانی شود که خود را در هنگام خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم نشان می‌دهد.

 همچنین درد در هنگام غذاخوردن و گاز زدن تا مدت زمان ۲ هفته بعد از کامپوزیت از عوارض کامپوزیت ونیر است. اگر بعد از دو هفته حساسیت و درد دندان‌های شما آرام نشد حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

کبودی لثه بعد از ونیر کامپوزیت نشانه چیست

اگر شما هم بعد از انجام ونیر کامپوزیت مخصوصا در دندان‌های جلو درد و حساسیت زیاد دندان را تجربه کرده‌اید و دلیل آن‌را نمی‌دانید این مقاله به شما کمک کند که متوجه علت درد دندان خود شوید. درد و حساسیت دندان‌های جلو تا ۲ هفته بعد از انجام کامپوزیت طبیعی است.

اما اگر کبودی در لثه خود مشاهده کردید و یا هنگام جویدن غذا احساس سوزش می‌کنید باید هرچه سریع‌تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این مسئله نشان دهنده پوسیدگی دندان زیر ونیر کامپوزیت است و حتما باید بررسی شود.

آیا انجام ونیر کامپوزیت فرایند دردناکی است

آیا از مهمترین عوارض کامپوزیت ونیر و راه‌های پیشگیری از آن خبر دارید؟ درد یکی از عوارض کامپوزیت ونیر است. برای کاهش درد بعد از ونیر می‌توانید از داروهای مسکن و ضد التهاب استفاده کنید. همچنین از خوردن غذاهای خیلی داغ یا سرد خودداری کنید تا میزان حساسیت دندان‌های شما به حالت طبیعی برگردد. استفاده از خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس هم می‌تواند به شما کمک کند.

به‌ طور کلی درد بعد از ونیر یکی از عوارض کامپوزیت ونیر است که به کمک دندانپزشکتان می‌توانید آن ‌را مدیریت کنید.

 

درد ناشی از کامپوزیت ونیر
درد ناشی از کامپوزیت ونیر

 

دندان قروچه و ونیر کامپوزیت

بعضی افراد عادت دارند دندان‌های خود را به هم فشار دهند که اصطلاحا به این کار دندان قروچه می‌گویند. شاید فکر کنید کسانی که دچار عارضه دندان قروچه هستند محدودیتی در انجام ونیر کامپوزیت ندارند. ولی این مسئله درست نیست.

کسانی‌که دچار این عارضه هستند به دلیل فشار ناخودآگاهی که به دندان‌های خود وارد می‌کنند کاندید مناسبی برای انجام ونیر کامپوزیت نیستند. زیرا این فشار اگر به صورت مداوم باشد باعث ایجاد ترک و شکستگی در ونیر می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

مهمترین عوارض کامپوزیت ونیر و راه‌های پیشگیری از آن

یکی از عوارض کامپوزیت ونیر طول عمر آن است که می‌تواند بین ۷-۱۰ سال دوام بیاورد و بعد از این مدت شما مجبور هستید ونیر دندان‌های خود را تعویض کنید که این موضوع مشکلات خاص خود را دارد. بعد از انجام ونیر کامپوزیت شما باید بیشتر از قبل از دندان‌های خود مراقبت کنید.

باز کردن گره با دندان یا فشردن دندان‌ها به همدیگر باعث آسیب به ونیر دندانتان می‌شود. کنده شدن ونیر و یا شکستگی ونیر هم مشکل دیگری است که باید توسط دندانپزشکتان بررسی و حل شود. درد و حساسیت دندان‌ها می‌تواند شما را  آزاردهد. لک شدن ونیر دندان مشکل دیگری است که ممکن است برایتان ایجاد شود. در صورت لک شدن ونیر باید آن‌را تعویض کنید. ونیر کامپوزیت همان‌طور که می‌تواند دندان‌های زیبایی به شما هدیه کند می‌تواند مشکلاتی را هم برایتان ایجاد کند.

کلام آخر

برای انجام کامپوزیت شما باید مهمترین عوارض کامپوزیت ونیر و راه‌های پیشگیری از آن را بدانید. اگر دوست دارید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید حتما به یک دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید و از کیفیت مواد مصرفی مطمئن باشید. یک دندانپزشک با تجربه می‌تواند عوارض کامپوزیت ونیر را کاهش دهد و لبخند زیبایی برای شما طراحی کند تا شما بتوانید از داشتن دندان‌های زیبا و سالم خود لذت ببرید.