شرح کامل مراحل ارتودنسی در طول دوره درمان

شرح کامل مراحل ارتودنسی

ارتودنسی یکی از اقداماتی است که علاوه بر زیباسازی و مرتب کردن دندان‌ها در راستای رفع ناهنجاری‌های فک ‌و دهان انجام می‌شود. مراحل ارتودنسی و طول دوره درمان بستگی به وضعیت دندان‌های فک بالا و پایین دارد، به طوری‌که هرچه میزان ناهنجاری‌ها بیشتر باشد زمان بیشتری برای درمان و به وجود آمدن نظم در قرارگیری دندان‌ها صرف خواهد شد.

اگر شما هم برای انجام ارتودنسی دندان دچار ترس و تردید هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا در این مقاله با شرح کامل مراحل ارتودنسی در طول دوره درمان آشنا شوید و با کسب اطلاعات مقداری از نگرانی‌های شما کاسته شود.

درمان ارتودنسی دندان چیست؟

مواقعی که دندان‌ها یا فک دارای وضعیت طبیعی و نرمالی نباشد و از نظر ظاهری هنگام صحبت کردن و خندیدن جلوه خوبی در دهان فرد ایجاد نشود، نیاز به درمان ارتودنسی دندان بیش از همه احساس می‌شود. با این روش درمانی اغلب مشکلات دندانی مانند کج بودن یا انحراف فک برطرف می‌شود.

البته اگر درمان خود را به دست بهترین متخصص ارتودنسی بسپارید با به کارگیری بهترین روش‌ها بدون هیچ‌گونه مشکلی این دوره درمانی به اتمام خواهد رسید. یک ارتودنتیست یا پزشک معالج باید قبل از شروع درمان ارتودنسی یک زمان‌بندی مناسبی را برای طول دوره درمان مشخص کند. در ادامه بیمار را در جریان روش درمان انتخاب شده و مراحل ارتودنسی و هزینه تقریبی درمان قرار دهد.

آشنایی با انواع روش‌های ارتودنسی دندان

ارتودنسی به منظور رفع مشکلات فک و مرتب کردن دندان‌ها با دو روش زیر انجام می‌شود:

    • ارتودنسی متحرک: در این روش دستگاه ارتودنسی توسط بیمار به منظور غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج می‌شود و دوباره در محل خود قرار داده می‌شود. این روش درمانی بیشتر برای کودکان زیر ۱۲سال و در دوره وجود دندان‌های شیری به منظور رفع ناهنجاری‌های مختصر کاربرد دارد. طول دوره درمان ارتودنسی متحرک بین شش ماه تا یک سال برآورد می‌شود.
    • ارتودنسی ثابت: دستگاه ارتودنسی ثابت محکم به دندان‌ها متصل است و دندان‌های بیمار با سیم و کش‌های مخصوص کشیده می‌شوند. این شیوه درمانی توسط یک پزشک متخصص و ماهر برای افرادی که بیش از ۱۲ سال سن دارند و دوره رویش دندان‌های دائمی آنها کامل شده استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی برای چه کسی مناسب است؟

 

مراحل ارتودنسی در طول دوره درمان

عموم مردم این تصور را دارند که ارتودنسی دندان مراحلی ندارد و تنها با مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه و کار گذاشتن ابزارهای ارتودنسی بعد از مدتی برای برداشتن آنها مراجعه می‌کنند. در حالی که مراحل ارتودنسی در عین سادگی بسیار پیچیده است و با توجه تنوع درمان‌های ارتودنسی، مراحل این کار در افراد متفاوت است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

معاینه و مشاوره توسط دندانپزشک متخصص

جلسه مشاوره با یک متخصص ارتودنسی از نخستین مراحل ارتودنسی است تا ضمن معاینه فیزیکی میزان منظم و ترتیب دندان‌ها، وضعیت ریشه‌ها و ناهنجاری‌های احتمالی فک و صورت یک روش درمانی مناسب با استفاده از تصاویر رادیوگرافی برای بیمار انتخاب شود. متناسب با مراحل مورد نیاز هزینه ارتودنسی ثابت نیز مشخص خواهد شد.

قالب‌گیری دندان‌ها از مهمترین مراحل ارتودنسی

پس از معاینه بصری موقعیت فک و دندان‌های بیماران، فرآیند قالب‌گیری دندان‌ها است تا وضعیت دندان‌ها و فک در ابتدای مراحل ارتودنسی ثبت شود و با تکیه بر آن میزان پیشرفت درمان بررسی شود.

 

مراقبت‌های قبل از ارتودنسی دندان

 

تصویربرداری دندان‌ها

در این مرحله ارتودنسی دندان براساس تشخیص پزشک متخصص بیمار باید نسبت به گرفتن عکس رادیولوژی اقدام کند تا بررسی دقیق‌تری نسبت به ناهنجاری‌های دهان و دندان و ریشه‌ها انجام شود و هرگونه پوسیدگی و بیماری لثه قبل از شروع درمان مورد رسیدگی قرار گیرد.

مراقبت‌های قبل از ارتودنسی دندان

یکی دیگر از مهم‌ترین مراحل ارتودنسی رسیدگی به مشکلات و بیماری‌های احتمالی موجود در لثه و دندان‌ها است. در صورت نیاز پوسیدگی‌ها و عفونت‌ها با دوره درمانی مناسب رفع شود و دندان‌ها پوسیده عصب‌کشی و ترمیم شود.

نصب براکت روی دندان‌ها از مراحل ارتودنسی

یکی از طولانی‌ترین مراحل ارتودنسی نصب دستگاه و قرار دادن براکت‌ یا بریس ارتودنسی روی دندان‌ها است که نیاز به دقت و زمان زیادی دارد. در این مرحله سطح دندان‌ها با پالیش زدن کاملا تمیز می‌شود و روی دندان‌های براکت ارتودنسی متصل می‌شود و از داخل آنها سیم ارتودنسی رد خواهد شد. همچنین میزان فشاری که باید این سیم‌ها به دندان‌ها وارد کنند توسط متخصص ارتودنسی تنظیم می‌شود.

مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک

به منظور بررسی وضعیت دستگاه‌ها و تنظیم میزان فشاری که سیم باید به دندان‌های کج و براکت‌ها وارد کند، بیمار باید به صورت دوره‌ای و منظم به مطب دندانپزشک متخصص خود مراجعه کند. در این بخش از مراحل ارتودنسی هر بار که بیمار به مطب مراجعه می‌کند سیم آن عوض شده و تنظیمات آن نیز تغییر می‌کند.

 

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی دندان
مراقبت‌های بعد از ارتودنسی دندان

 

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی دندان

یکی از بهترین مراحل ارتودنسی دندان برداشتن براکت‌ها و سیم‌ها‌ است. بعد از اینکه پزشک متخصص از منظم شدن دندان‌ها مطمئن شود دستگاه‌ها را برمی‌دارد. پس از اتمام دوره درمان به منظور جلوگیری از کج شدن یا تغییر موقعیت دندان‌ها و به طورکلی بازگشت ارتودنسی به بیمار ریتینرها یا نگهدارنده‌های ارتودنسی داده می‌شود تا نتایج درمان تثبیت شود و به هم خوردن هماهنگی و نظم دندان‌ها پس از درمان پیشگیری می‌شود.

عوامل مؤثر در هزینه ارتودنسی

روش و مراحل ارتودنسی برای تمام بیماران یکسان نیست. از این رو، بسته به نوع و شدت مشکلات فک و دندان‌ها، سن بیمار و روش استفاده شده برای درمان، مدت زمان دوره درمان متغیر است. همچنین هزینه ارتودنسی نیز جهت منظم شدن دندان‌ها عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن بیمار
  • نوع مشکل دندان‌ها و فک بیمار
  • شدت مشکلات
  • تجربه و مهارت متخصص
  • محل سکونت شما از نظر کلانشهر بودن
  • طول دوره درمان
  • ضرورت انجام جراحی فک

جمع‌بندی مراحل ارتودنسی

همانطور که در مطالب بالا آمده است ارتودنسی علاوه بر منظم و مرتب کردن دندان‌ها به رفع مشکلات پوسیدگی و بیماری لثه کمک فراوانی می‌کند. پس اگر شما هم فکر می‌کنید مشکل نامنظمی دندان یا ناهنجاری فک و ریشه دارید، تنها کافی است به یک متخصص ارتودنسی با تجربه و دارای مهارت مراجعه کنید و هر چه سریع‌تر مراحل ارتودنسی را آغاز کنید چرا که به تأخیر انداختن آن مستلزم صرف هزینه و دوره درمان بیشتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *