زود جوش خوردن ایمپلنت – عوارض کشیدن بخیه های ایمپلنت چیست؟

زود جوش خوردن ایمپلنت

استخوان‌ سازی یکی از اصطلاحات رایج پزشکی بوده که برای توصیف فرایند پیوند میان ایمپلنت و استخوان در بیمارانی که در حال بهبودی هستند، استفاده می‌شود. عواملی که براین فرآیند تأثیرگذارند می‌توانند باعث زود جوش خوردن ایمپلنت یا تأخیر بهبودی آن شوند.

زمانی‌ که استخوان سازی در حال انجام است، ایمپلنت به یک بخش از بدن تبدیل‌ شده و با استخوان و لثه و استخوان فک یکی می‌شود. بافت‌های فک در اطراف ایمپلنت رشد کرده و باعث ایجاد ثبات بسیار بیشتری می‌شوند. استخوان‌سازی فرایندی است که در درمان ایمپلنت دندان بسیار ضروری است و بدون پیوند استخوان، ایمپلنت دندان دچار شکست شده و امنیت کافی را نخواهد داشت.

نکاتی برای زود جوش خوردن ایمپلنت

زمانی ‌که ایمپلنت در داخل لثه قرار می‌گیرد، به ‌طور طبیعی برای جوش خوردن کامل با استخوان به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد. معمولاً سه تا پنج ماه زمان لازم است تا ایمپلنت به‌ طور کامل به استخوان لثه پیوند شود. جوش خوردن ایمپلنت و استخوان به‌ طور خود به‌ خودی و طی یک‌ روند طبیعی اتفاق می‌افتد و همه‌ چیز به سلامت کلی دندان و دهان خود بیمار بستگی دارد.

با این تفاسیر رفتارها و عادت‌هایی وجود دارد که می‌تواند در استخوان‌سازی مشکل ایجاد کند. به ‌همین دلیل بیمارانی که از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند باید برای حفظ سلامتی خود و همچنین سرمایه‌ای که پرداخت کرده‌اند، دستورالعمل‌ها را به ‌خوبی و به‌ درستی اجرا کنند.

استفاده از ایمپلنت دیجیتال می‌تواند به زود جوش خوردن ایمپلنت به استخوان کمک کند از مهم‌ترین مزایا ایمپلنت دیجیتال می‌توان به عملکرد مشابه دندان، ظاهر طبیعی دندان، تحریک استخوان فک، حفظ ساختار آن، عدم نیاز به مراقبت‌های ویژه و دوام بالا اشاره کرد. لازم به ذکر است که در روش دیجیتال دوره بهبودی ۵ تا ۷ روز است که آسایش و راحتی را برای بیمار فراهم می‌کند.

 

بیشتر بخوانید : شرایط ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندانهای قبلی

 

تغذیه مناسب و رعایت بهداشت بیشترین تاثیر را در زود جوش خوردن ایمپلنت خواهد داشت

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌های ازدست ‌رفته بوده و نرخ موفقیت ۹۵ درصد دارد. دوام آن درصورتی‌ که از آن به‌ خوبی مراقبت کنید می‌تواند تا ۲۰ سال هم تخمین زده ‌شود. در ادامه برخی از نکاتی که می‌تواند در روند زود جوش خوردن ایمپلنت و استخوان‌ سازی مؤثر باشد را معرفی می‌کنیم.

دقت داشته باشید که این دستورالعمل‌ها در کنار دستوراتی که دندان ‌پزشک به ‌طور اختصاصی در اختیار شما قرار داده ‌است می‌تواند موفقیت ایمپلنت دندانی شما را تضمین کند.

  • برای جلوگیری از عوارض محتمل در قرار دادن ایمپلنت دندان، سعی کنید برای انجام پروسه خود به یک دندان‌ پزشک حرفه‌ای مراجعه کنید.
  • حتما مطابق با دستورات دندان پزشک و در صورت لزوم از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها در دندان استفاده از دهان ‌شویه‌های ضد باکتری توصیه می‌شود.
  • دقت داشته باشید که از دو هفته قبل ‌از انجام ایمپلنت تا مدت‌ زمان مشخصی که دندان ‌پزشک به شما اعلام می‌کند، از مصرف دخانیات و رسیدن الکل به دهان خود اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت دندان و کاهش احتمال پوسیدگی حتما از نخ دندان استفاده کرده و حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. البته این نکته را مدنظر داشته باشید که در روزهای اولیه بعد از انجام ایمپلنت نباید به ‌طور مستقیم مسواک را روی محل جراحی بکشید.
  • در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی غیرمعمول سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • برای رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان خود می‌توانید از آب ‌نمک برای شست‌ و شوی دندان سقف دهان استفاده کنید.
  • برای زود جوش خوردن ایمپلنت تا مدتی پس‌ از انجام جراحی از انجام ورزش‌های سخت و حرفه‌ای بپرهیزید.

 

نکاتی برای زود جوش خوردن ایمپلنت
نکاتی برای زود جوش خوردن ایمپلنت

 

برای زود جوش خوردن ایمپلنت کالری مصرفی خود را افزایش دهید

بعد از انجام ایمپلنت دندان، بدن به صرف انرژی بیشتری برای ترمیم بافت‌های لثه در اطراف ناحیه‌ای که عمل جراحی انجام داده‌اید، احتیاج دارد. در دوره‌ بهبودی پس ‌از ایمپلنت، درصد قابل ‌توجهی از کالری دریافتی روزانه شما صرف ترمیم بافت لثه می‌شود. از طرف دیگر برای ترمیم استخوان‌های فک و سایر بافت‌های آسیب ‌دیده به انرژی زیادی نیاز است. با افزایش مصرف کالری روزانه به بدن خود کمک کنید تا انرژی لازم برای ترمیم را در دسترس داشته باشد.

مقدار کالری دریافتی برای هر فرد متفاوت است اما به ‌طور میانگین می‌توان گفت که اضافه کردن حدود ۵۰۰ کالری در طول روز می‌تواند انرژی موردنیاز شما برای زود جوش خوردن ایمپلنت  را تامین کند. به این نکته توجه کنید که معمولاً این مقدار مصرف کالری منجر به اضافه‌ وزن نخواهد شد چرا که بدن شما انرژی بیشتری برای ترمیم بافت آسیب ‌دیده در محل ایمپلنت لازم داشته و با افزایش متابولیسم بدن این مقدار مصرف خواهد شد.

بهترین راه برای افزایش کالری دریافتی این است که مقدار کالری دریافتی خود را در زمان‌های مختلف روز تقسیم کنید. توصیه می‌کنیم در هر وعده غذایی ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری به شام، ناهار یا صبحانه خود اضافه کنید. برخی از خوراکی‌هایی که می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند و انرژی مناسبی برای شما ایجاد کنند شامل: آووکادو، گرانولا، میوه خشک، آجیل، پنیر، و کره بادام ‌زمینی است. دقت داشته باشید که افزایش میزان کالری روزانه برای زود جوش خوردن ایمپلنت به معنی آزادی کامل در مصرف این مواد نیست.

دقت کنید که استفاده از مواد قندی بیش ‌از حد می‌تواند شانس ابتلا به دیابت را افزایش داده که دهد که این عامل خود باعث کاهش قدرت بدن در ترمیم بافت‌ها می‌شود. از طرف دیگر بیمار باید در طول درمان چربی خون خود را کنترل کند زیرا در صورت عدم تعادل چربی خون بدن، پیوند خوردن ایمپلنت دندان و استخوان با مشکل روبرو خواهد شد .

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید ایمنی بدن خود را در بالاترین سطح ممکن نگه دارید. برای این کار از مصرف خوراکی‌هایی که ایمنی بدن شما را به خطر می‌اندازند دوری کنید. چرا که ضعف سیستم ایمنی یکی از مواردی است که شدت جوش خوردن ایمپلنت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : 

افزایش مصرف پروتئین روزانه برای زود جوش خوردن ایمپلنت

بسیاری از مردم بر این باورند که کلسیم دارای اهمیت بسیار زیادی در استخوان سازی است. این نکته درست است اما به این مورد توجه داشته باشید که کلسیم تنها ماده مغذی مفید برای تسریع و بهبود استخوان ‌سازی نیست.

استخوان برای افزایش تراکم و رشد بیشتر خود به منیزیم، فسفر و ویتامین دی نیز احتیاج دارد. پروتئین نیز یکی از مهم‌ترین موادی است که برای استخوان ‌سازی و زود جوش خوردن ایمپلنت لازم است. کلسیم برای جذب خود به پروتئین نیاز دارد. اسیدآمینه لیزین یکی از انواع اسیدآمینه‌هایی است که برای کمک به جذب اهمیت بسیار بالایی دارد.

به ‌همین دلیل باید مطمئن شوید که حداقل یک وعده غذایی شما حاوی اسیدآمینه‌های لازم و ضروری باشد. پنیر سویا، بوقلمون، ماهی تن، گوشت گاو و پنیر پارمزان از جمله مواد غذایی سرشار از لیزین هستند.

پروتئین علاوه‌ بر کمک به جذب کلسیم، به ساخت و ترمیم بافت‌های بدن نیز کمک می‌کند. این به این معناست که پروتئین به‌ عنوان یک عنصر اصلی سازنده برای تشکیل سلول‌های جدید در ساختار استخوان فک و لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش پروتئین همچنین به انتشار مواد شیمیایی مورد نیاز برای رشد و تکثیر سلول‌ها نیز کمک می‌کند.

جمع‌ بندی 

مهم‌ترین عاملی که باعث زود جوش خوردن ایمپلنت و موفقیت جراحی مؤثر است، مهارت و تبحر جراح دندان‌ پزشک است. به‌ همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما پیش ‌از انجام ایمپلنت درباره دندان‌ پزشک خود تحقیق کرده و به یک دندان ‌پزشک ماهر مراجعه کنید. علاوه‌ برآن لازم است که کیفیت، اندازه، نوع و جنس ایمپلنت دندان را با دقت و به ‌درستی انتخاب کنید.

همچنین پس ‌از کاشت ایمپلنت، انجام توصیه‌های دندان ‌پزشک، مراقبت‌های بهداشتی و رژیم غذایی خاص ضروری بوده و می‌تواند به موفقیت ایمپلنت شما کمک کند.