ارتودنسی سرامیکی چیست؟ ارتودنسی سرامیکی مناسب است یا ارتودنسی فلزی؟

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی بر اساس نوع براکتی که بر روی سطح دندان‌ها به منظور ایجاد نظم و رفع اختلال خط لبخند متصل می‌شود متفاوت است. از این رو اگر نوع براکت نصب شده شفاف و هم‌رنگ دندان‌ها یا شفاف باشد، به این نوع ارتودنسی سرامیکی گفته می‌شود. این نوع ارتودنسی به منظور ایجاد جلوه بصری بهتر در طول دوره درمان بیشتر مورد استقبال جوانان و بزرگسالان قرار می‌گیرد.

 اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای انتخاب بین دو براکت فلزی و سرامیکی تردید دارید و نمی‌دانید کدام براکت را استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مقاله با تفاوت ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی فلزی آشنا شوید و با کسب اطلاعات مناسب بهترین نوع را انتخاب کنید.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

یکی از براکت‌های مورد استفاده در ارتودنسی ثابت استفاده از براکت شفاف و سرامیکی است. براکت‌های سرامیکی همانند براکت‌های فلزی می تواند به صاف شدن دندان‌ها و رفع فاصله و شلوغی بین دندان‌ها کمک خواهد کرد.

افراد موقع نصب براکت‌های ارتودنسی موقع صحبت کردن و خندیدن به دلیل ایجاد جلب توجه، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و واکنش‌های خود کنترل می‌کنند. به همین خاطر افرادی که قصد انجام ارتودنسی را دارند از براکت سرامیکی استفاده می‌کنند که همرنگ دندان است و کمتر به چشم می‌آید.

بنابراین همانطور که گفته شد در صورتی که در درمان ارتودنسی به جای براکت‌های فلزی از براکت سرامیکی استفاده شود به این روش ارتودنسی سرامیکی گفته می‌شود. رنگ براکت‌ها و سیم‌های به کار رفته در این روش ارتودنسی شفاف و مات و به رنگ‌های نقره‌ای یا متالیک طرفدار بیشتری دارد.

ارتودنسی سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به میزان ناهنجاری و نظر بیمار پزشک متخصص یکی از انواع ارتودنسی دندان اعم از ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی دیمون را انتخاب و درمان را آغاز می‌کند.

اما هر یک از این روش‌های ارتودنسی برای گروه خاصی مناسب است. از این رو نصب براکت‌ها و روش ارتودنسی سرامیکی برای افرادی مناسب است که تمام دندان‌های دائمی آنها تکمیل شده باشد و رشد آنها نیز متوقف شده باشد.

 این وضعیت سبب اصلاح سریع‌تر دندان‌ها می‌شود و احتمال شکسته شدن براکت‌ها بر اثر فشار رویش و حرکت دندان‌ها کاهش می‌یابد. پس این نوع براکت‌های شفاف برای کودکان مناسب نیست و بیشتر در زمینه ارتودنسی بزرگسالان کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی برای چه کسی مناسب است؟

 

از ارتودنسی سرامیکی استفاده کنیم یا فلزی؟

استفاده از ارتودنسی سرامیکی یا ارتودنسی فلزی بستگی به سلیقه فردی و توانایی مالی بیمار دارد. بسیاری از افراد بزرگسال از جمله جوانان به دلیل ظاهر ناخوشایند ارتودنسی فلزی با پرداخت هزینه بیشتری از نوع سرامیکی استفاده می‌کنند. البته بسیاری از افراد نیز با ملاک قرار دادن میزان دوام و ماندگاری براکت‌های فلزی نسبت به سرامیکی و طول درمان کمتر استفاده از آنها را در اولویت قرار می‌دهند.

ارتودنسی سرامیکی مناسب است یا ارتودنسی فلزی؟

بریس‌ها یا براکت‌های سرامیکی از نظر کاربرد شبیه به براکت‌های فلزی هستند. با این تفاوت که در این نوع ارتودنسی‌ به جای استفاده از براکت و سیم‌های فلزی خاکستری رنگ، از سیم و براکت شفاف و حتی رنگی استفاده می‌شود.

همچنین براکت‌های سرامیکی و فلزی با وجود شباهت‌های بسیار با یکدیگر اما از نظر زیبایی، روش استفاده، و هزینه با هم فرق دارند. اما از طرفی دیگر ارتودنسی فلزی نسبت به ارتودنسی سرامیکی با وجود نداشتن جذابیت ظاهری اما کارآمدتر است و به اصلاح ترازبندی سریع دندان‌ها کمک قابل توجهی می‌کند. همچنین با وجودی که هزینه ارتودنسی سرامیکی نسبت به فلزی گران‌تر است اما به دلیل ظرافت ماندگاری کمتری دارد.

بر این اساس استفاده از براکت فلزی یکی از معمولی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های برای درمان ارتودنسی به شمار می‌آید که مدت زمان آن برای اصلاح دندان‌ها کمتر است و تنها ایراد آنها قابل مشاهده بودن است.

با این حال اگر به دنبال زیبایی بصری و نامرئی بودن ارتودنسی خود در طول دوره درمان هستید، استفاده از ارتودنسی با براکت‌های شفاف به شما توصیه می‌شود. البته درباره استفاده از نوع براکت با پزشک معالج خود مشورت کنید.

چرا نگهداری و مراقبت از ارتودنسی سرامیکی سخت است؟

افرادی که این نوع ارتودنسی را برای اصلاح و رفع ناهنجاری دندان‌های خود انتخاب می‌کنند باید بین 18 تا 36 ماه برای صاف شدن کامل دندان‌های خود صبوری کنند. از آنجایی که احتمال شکسته شدن براکت سرامیکی نسبت به نوع فلزی آن بیشتر است پس در طول درمان باید مراقبت ویژه‌ای از دستگاه خود داشته باشید و از خوردن مواد غذایی سفت خودداری کنید.

در صورت شکسته شدن باید هزینه مضاعفی را علاوه بر هزینه درمان بابت ترمیم و تعویض براکت‌ها پرداخت کنید.

مراقبت از ارتودنسی
مراقبت از ارتودنسی

اغلب افراد نسبت به ارتودنسی سرامیکی واکنش نشان می‌دهند و ممکن است در لثه‌ آنها با ایجاد حساسیت التهاب و سوزشی بروز کند.

از طرفی دیگر تمیز کردن اطراف براکت با مسواک در انواع این نوع دشوارتر از براکت فلزی است و نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان بیشتری دارد. در صورت عدم رعایت بهداشت دندان‌ها سرامیک تمیز و براق به مرور زمان لکه‌دار می‌شود و جلوه و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

هزینه ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟

هزینه این نوع ارتودنسی بستگی به نوع براکت‌ها و سیم به کار رفته دارد و متغیر است اما به طور کلی هزینه ارتودنسی سرامیکی از هزینه ارتودنسی ثابت معمولی یا فلزی بیشتر است. جهت تعیین میزان هزینه ارتودنسی با براکت سرامیکی کافی است با مراجعه یا تماس با پزشک متخصص در جریان هزینه درمان قرار بگیرید.

 

البته میزان ناهنجاری فک و دندان‌ها و مدت زمان لازم برای تکمیل دوره درمان در تعیین قیمت مؤثر است. چنانچه بیمه تکمیلی شما هزینه ارتودنسی را تقبل می‌کند، انتخاب براکت‌های سرامیکی بهترین گزینه است.

 

بیشتر بخوانید : قیمت ارتودنسی دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

 

جمع‌بندی

براساس آنچه در مطالب بالا گفته شد، انتخاب روش ارتودنسی بستگی به میزان توانایی افراد در مراقبت از دستگاه‌های ارتودنسی دارد. همچنین افراد بزرگسالی که دندان‌های دائمی آنها تکمیل شده و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می‌کنند بهتر است که ارتودنسی سرامیکی را انجام دهند. این نوع براکت‌های شفاف در برطرف کردن مشکلات جزئی تا متوسط دندانی کاربرد دارند و طول درمان آنها نسبت به ارتودنسی فلزی بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *