آیا کامپوزیت دندان خرگوشی با سایر روش‌های کامپوزیت متفاوت است؟

مراحل کامپوزیت دندان خرگوشی

مقدمه

کامپوزیت دندان خرگوشی یکی از روش‌های اصلاح لبخند و برطرف‌کردن عیوب دندان بیمار است. این روش بسیار سریع و راحت انجام می‌شود و مناسب آن دسته بیمارانی است که دارای دندان‌هایی خرگوشی در جلوی فک بالا و پایین خود هستند. این فرم دندانی برای برخی افراد جالب است و یک مزیت به‌حساب می‌آید ولی کسانی هم هستند که قصد دارند این فرم را اصلاح کنند و دندان‌هایی یکدست داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا روش کامپوزیت کردن دندان خرگوشی با سایر روش‌های اصلاح لبخند مقایسه کنیم.

علت ایجاد دندان خرگوشی

از عوامل ایجاد دندان خرگوشی در افراد می‌توان به عادت مکیدن انگشت و پستانک در کودک، زبان زدن مکرر به پشت دندان‌های جلویی، عوامل ژنتیکی و دندان‌قروچه اشاره کرد.

عوارض ناشی از عدم اصلاح دندان خرگوشی

اما اگر عیوب مربوط به فرم دندان خرگوشی اصلاح نشود، ممکن است سبب بروز مشکلاتی در گفتار و بیان، در جویدن، در سایر دندان‌ها و ظاهر آنها و احساس درد شود.

راه‌های درمان دندان خرگوشی

اما روش‌های اصلاح و درمان این مشکل چیست؟ اصلاح دندان خرگوشی می‌تواند به کمک روش‌هایی نظیر: ونیر لمینت، ارتودنسی، کامپوزیت دندان و تراشیدن دندان خرگوشی انجام شود. اما در این میان کامپوزیت یکی از بهترین روش‌های اصلاح به شمار می‌آید که در ادامه با مراحل و مزایای آن بیشتر آشنا می‌شوید.

مراحل کامپوزیت دندان خرگوشی

در روش کامپوزیت دندان خرگوشی مواد به‌کاررفته از جنس رزین، به رنگ دندان بیمار بوده و پزشک پس از تمیزکردن سطح دندان بیمار، به‌منظور سهولت چسبیدن ونیر کامپوزیت به کمک ماده اسیدی مخصوصی اقدام به متخلخل سازی دندان می‌کند. او بعد از قراردادن ماده رزین بر دندان و سفت کردن آن، به صیقل و پولیش می‌پردازد تا شکل موردنظر را به دست آورد.

مزیت کامپوزیت در مقایسه با سایر روش‌ها

این روش به تراشیدن دندان نیاز نداشته و قادر است فشار فراوانی را تحمل کند. کامپوزیت دندان خرگوشی بعد از آسیب قابل ترمیم است و ظاهری مثل دندان طبیعی دارد. این روش همچنین نسبت به ارتودنسی و لمینت سریع‌تر و قیمت مناسب‌تر است.

تفاوت روش کامپوزیت دندان خرگوشی با سایر روش‌های اصلاح دندان

تفاوت کامپوزیت دندان خرگوشی با لمینت ونیر

 یکی از تفاوت‌های لمینت دندان خرگوشی با روش کامپوزیت، این است که در روش لمینت نیاز به چند جلسه حضور در مطب دندانپزشک است. لمینت‌های سرامیکی در دو جلسه انجام می‌شوند و پزشک در جلسه اول بیمار را معاینه کرده و از دندان‌های او قالب‌گیری می‌کند. پس از آن در جلسه دوم لمینت سرامیک به کمک قالب قبلی در لابراتوار ساخته شده و بر روی دندان‌های فرد امتحان می‌شود.

در نهایت پزشک پس از بررسی لمینت روی دندان بیمار آن را چسبانده و تحویل نهایی انجام می‌شود. این در حالی است که کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه انجام شده و فرم دهی می‌شود. سرعت برطرف سازی عیوب دندان در این روش بسیار بالا بوده و بیمار احتیاجی به مراجعه مجدد به کلینیک دندانپزشکی ندارد.

اما لمینت مزیت‌هایی هم نسبت به کامپوزیت دارد، برای نمونه در لمینت دندان، رنگ طبیعی‌تر بوده و دندان‌ها شفافیت و براقی بیشتری دارند. همچنین استحکام و ماندگاری این روش بالا است. در لمینت دندان رنگ دندان ثابت مانده و رنگ‌پذیری صورت نمی‌گیرد. ضخامت کار نیز بسیار کم است و راحتی بیشتری با خود به همراه دارد. این روش دارای باند قوی به دندان نیز است.

بیشتر بخوانید : کامپوزیت متحرک چیست؟

 

مقایسه کامپوزیت دندان خرگوشی با ارتودنسی

 ارتودنسی یکی دیگر از روش‌های اصلاح لبخند است که تفاوت‌های زیادی با کامپوزیت دارد. از اصلی‌ترین معایب ارتودنسی طولانی بودن مدت درمان آن نسبت به کامپوزیت دندان خرگوشی است. دومین عیب ارتودنسی ظاهر ناخوشایند هنگام لبخند است و سومین عیب آن در کنار هزینه بالایش، مشکل خوردن و جویدن غذا است.

اما این روش مزیت‌هایی هم دارد که شامل: برطرف‌کردن مشکلات جویدن پس از اتمام پروسه چندساله، تلفظ صحیح حروف و کلمات، زیبایی لبخند و مناسب کردن وضعیت ظاهری دندان‌ها و در نهایت بهداشت راحت دندان‌ها و نظافت آسان آنها است. اما به‌طورکلی کامپوزیت روشی سریع و کاربردی‌تر از ارتودنسی خواهد بود.

تفاوت روش تراشیدن دندان خرگوشی با کامپوزیت ونیر

یکی دیگر از روش‌های اصلاح و ترمیم دندان استریپینگ یا به‌عبارت‌دیگر تراش دندان خرگوشی است. این روش با تراشیدن یک‌لایه نازک دندان توسط دندان‌پزشک آغاز می‌شود و در نهایت دندان‌ها باریک می‌شوند. بعدازاین مرحله بر اساس فاصله‌ای که میان دندان‌ها به وجود آمده است، می‌توان کمی دندان‌ها را به عقب کشید.

به اینصورت فاصله میان دندان‌های خرگوشی فک بالای بیمار و دندان‌های صاف فک پایین او کم خواهد شد. قیمت تراشیدن دندان خرگوشی بر اساس تعداد دفعاتی که بیمار احتیاج به آن دارد، متغیر است. توجه داشته باشید که پس از روش استریپینگ لازم است تا یک دوره ارتودنسی یا اینویزالاین بر روی دندان‌های بیمار انجام شود. این کار برای اصلاح دندان خرگوشی لازم است.

امپوزیت دندان خرگوشی
امپوزیت دندان خرگوشی

باتوجه‌به اینکه هزینه تراشیدن دندان به قیمت ارتودنسی افزوده می‌شود، قیمت بسیار بالا خواهد شد و از این نظر کامپوزیت گزینه بهتری است. همچنین در روش استریپینگ ممکن است دندان‌های فرد پس از انجام کار نسبت به سردی و کرمی غذا و هوا حساس شوند. مدت زمانی که درمان این روش طول می‌کشد نیز بسیار بالا بوده و بر اساس تعداد استریپینگ موردنیاز در بیمار و نوع ارتودنسی بیشتر هم می‌شود.

جمع‌بندی

فرم دندان خرگوشی گاهی یک عیب و گاهی یک مزیت محسوب میشود، اما برای تشخیص دقیق این موضوع بهتر است پزشک نظر دهد. همان‌طور که مشاهده کردید، کامپوزیت دندان خرگوشی در مقایسه با دیگر روش‌های موجود برای اصلاح دندان قیمت بسیار مناسبی دارد و اقتصادی‌تر است. همچنین می‌توان آن را در مدت‌زمان کمی انجام داد. این روش گزینه مناسبی برای افراد پرمشغله محسوب می‌شود.

ماندگاری این روش نیز 5 تا 7 سال است؛ بنابراین برای بیشتر بیماران رضایت‌بخش خواهد بود. دقت داشته باشید که حتماً برای رفع عیوب دندان‌های خود به کلینیک‌ها و مطب‌های معتبر و شناخته شده در سطح شهر مراجعه فرمایید.

امروزه نوبت‌گیری و رزرو وقت نزد پزشک به‌صورت آنلاین نیز میسر است. یکی از سایت‌های معتبر و بزرگی که در حوزه دندانپزشکی فعالیت دارد، سایت ما است. شما می‌توانید با بهترین قیمت و کیفیت، کارهای زیبایی و ترمیم دندان خود را به متخصصان ما بسپارید.